CMR 2024 - intern si international - GROUPAMA Asigurari - Pitesti - Arges

asigurari cmr groupama marfuri transport pitesti arges

ROMANIA, BUCURESTI, Sector 1, Str. Mihai Eminescu, nr. 45.

office@groupama.ro

Tel:   021.305.80.00

Fax:   021.310.99.67

              GROUPAMA Asigurari S.A. este parte a marelui grup francez, de asigurari si servicii financiare bancare cu acoperire internationala, GROUPAMA. Asigurator de referinta in Franta, grupul GROUPAMA are o prezenta extinsa la nivel international, in 11 tari din Europa, Africa si Asia. Cu o traditie de peste 100 de ani, GROUPAMA a patruns progresiv pe piata romaneasca, in perioada 2007-2008, achizitionand 3 companii locale de asigurari: BT Asigurari in 2007 si Asiban si OTP Asigurari in 2008, pe care le-a reunit sub brand-ul GROUPAMA Asigurari S.A. Romania. De la infiintare si pana in prezent, GROUPAMA Asigurari S.A. s-a dezvoltat continuu acordand o atentie deosebita satisfacerii nevoilor clientilor, ceea ce a condus la accederea acesteia in categoria societatilor de asigurari premium, alaturi de alte societati de vaza de pe piata romaneasca de asigurari. GROUPAMA Asigurari S.A. este autorizata sa comercializeze produse de asigurare proprii, in Romania, fiind inregistrata in Registrul Asiguratorilor la numarul RA-009-10.04.2003.

Aspecte Generale: 

GROUPAMA Asigurari S.A. detine in portofoliu o polita CMR unica, care asigura raspunderea transportatorului in calitate de caraus, pentru marfurile transportate cu autovehicule, intern adica numai pe teritoriul Romaniei si international adica pe teritoriul Romaniei si in afara lui, cand locul primirii marfii si locul prevazut pentru predarea ei, asa cum sunt ele indicate in contracte, sunt situate in doua tari diferite, dintre care cel putin una dintre ele este tara semnatare a Conventiei C.M.R., daca nu s-a convenit altel intre parti.

               Polita asigura standard:

  • riscurile de avariere a marfurilor;
  • pierderea partiala sau totala a marfurilor transportate;
  • cheltuielile de salvare si/sau limitare a pagubei daca se face dovada ca aceste masuri au fost necesare si paguba s-a produs datorita unor cauze cuprinse in asigurare;
  • intarziere la livrare;

                Suplimentar, se pot atasa la polita CMR si clauze suplimentare, la solicitarea scrisa a asiguratului si cu acordul asiguratorului, pentru care se plateste prima de asigurare suplimentara:

  • asigurarea riscului de transport vehicule;
  • asigurarea riscului de furt;
  • asigurarea riscului de producere a daunelor in timpul operatiunilor de incarcare – descarcare;
  • asigurarea containerelor pe timpul transportului;
  • asigurarea autotractorului;
  • asigurarea marfurilor perisabile transportate cu vehicule dotate cu instalatii frigorifice;
  • asigurarea transporturilor in cabotaj.

                In cazul cuplurilor cap tractor + semiremorca, asigurarea CMR se poate incheia standard, numai pe semiremorca dar prin includerea clauzei suplimentare se poate incheia si pe capul tractor.

                In cazul cuplurilor autocamion + remorca, asigurarea CMR se incheie pe fiecare separat.

Obiectul Asigurarii: 

               GROUPAMA Asigurari S.A., in baza politei de asigurare CMR, raspunderea asiguratului pentru marfa transportata in trafic rutier public, pentru pierderea totala sau partiala a marfii, cu conditia respectarii legislatiei aplicabile in transportul respectiv.

               Asigurarea este valabila numai pentru marfurile care pe tot parcursul calatoriei se regasesc in vehiculele rutiere mentionate in polita, inclusiv in cazul in care vehiculul rutier este transportat pe o parte a parcursului pe mare, cale ferata, cale navigabila interioara sau aeriana, in executarea unui contract de transport unic, fara descarcari-incarcari ulterioare, fara exceptie, pentru ansamblul transportului.

               Este acoperita raspunderea asiguratului pentru marfurile transportate cu vehicule rutiere, autoutilitare si vehicule tractate de tipul remorcilor si semiremorcilor, care sunt in proprietatea asiguratului sau nu (au la baza un contract de inchiriere, comodat, leasing, etc.) si care au fost comunicate, in scris asiguratorului, prin cererea chestionar. autovehiculele trebuie sa fie conduse de catre prepusii asiguratului.

               Polita de asigurare este valabila numai in cazul transporturilor efectuate conform legislatiei romane, numai daca transportatorul detine toate licentele si aprobarile legale necesare executarii transporturilor asigurate, iar transportul este efectuat in baza unui contract remunerat de transport rutier cu autovehicule.

Conditii de Preluare in Asigurare: 

              Pentru a putea sa incheie o polita de asigurare CMR, solicitantul trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • sa desfasoare activitate de transport rutier de marfuri si sa indeplineasca reglementarile legale pentru autorizarea ca operator de transport rutier;
  • sa intocmeasca Cererea Chestionar care contine informatii relevante despre solictant, despre activitatea de transport pe care doreste sa o desfasoare si riscurile la care se expune, despre mijloacele de transport pe care urmeaza sa le foloseasca in activitate, informatii care sunt esentiale pentru intocmirea politei CMR;
  • sa solicite sau nu, atasarea clauzelor suplimentare la polita de baza;
  • sa intocmeasca Specificatia care detaliaza bunurile sau raspunderile asigurate precum si sublimitele de raspundere ale asiguratorului;
  • sa participe la inspectia de risc si sa semneze raportul aferent, in cazul transportului de vehicule pe platforme;
  • sa puna la dispozitie asiguratorului Cartea de Identitate a Vehiculului asigurat, Certificatul de Inmatriculare al acestuia si Certificatul de Inregistrare al firmei;
  • sa detalieze istoricul de daune, daca este cazul;

              Cererea chestionar trebuie intocmita in oricare din urmatoarele situatii:

  • incheierea unei polite noi;
  • reinoirea unei polite existente, inainte de data expirarii acesteia;
  • alte situatii care presupun schimbari ale riscurilor asigurate;

              In functie de optiunea asiguratului, asigurarea poate fi incheiata pentru urmatoarele tipuri de marfuri transportate:

  • Marfuri generale: materiale de constructii (nisip, ciment, caramida si similare, fara obiecte ceramice si sticla), produse alimentare (fructe, legume, carne, zahar, faina, oleaginoase), alcool si produse din alcool cu concentratie alcoolica mai mica de 20 grade (ex. vin, bere la doza, bere la sticla), cereale, medicamentele de uz general (comprimate, tablete), produse din lemn, textile, confectii, mase plastice, electrocasnice (plite electrice, cuptoare electrice, hote, masini de spalat vase, aparate frigorifice, masini de spalat haine, uscatoare de haine, aragazuri, cuptoare cu microunde, cafetiere, fierbatoare, prajitoare, gratare electrice, roboti de bucatarie, storcatoare si alte asemenea);
  • echipamente electronice: computere, laptop-uri, tablete, imprimante, videoproiectoare, copiatoare, multifunctionale, scanere, hard disk-uri, UPS-uri, T.V, sisteme home cinema, telefoane, telefoane mobile, aparate foto, camere video, echip. de telecomunicatii, drone, receptoare satelit, statii radio, echipamente audio si video, discuri CD, DVD-uri si alte formate media player, benzi magnetice, echip. medicale electronice, stiintifice, piese si accesorii ale echipamentelor electronice si alte asemenea;
  • Marfuri ADR: produse inflamabile, corozive, explozive (carburanti, GPL, lacuri, vopsele, solventi, diluanti, carbid, etan, eter, benzen, mercur, nitrat de amoniu,) conform reglementarilor in vigoare (legislatie A.D.R.), cu exceptia urmatoarelor categorii: praf de pusca, fitile detonatoare, cartuse, proiectile, bombe, torpile cu munitie de orice tip (exploziva, incendiara, lacrimogena, fumigena etc), cartuse sau obiecte pirotehnice, artificii, explozivi, nitroglicerina si altele asemenea;
  • Marfuri fragile si casante: becuri electrice, tuburi electronice, placi foto, panouri solare, termometre din mase plastice casante sau sticla, obiecte de marmura, ceramica, portelan, faianta, grafit, pietre polizor, pietre litografice, placi de captusire din material casant, azbociment, miezuri ferita si similare, sticla-obiecte si foi, produse ambalate in sticla, tuburi de fonta, radiatoare si altele asemenea;
  • Marfuri speciale: vaccinuri fiole, substante lichide in ambalaje fragile, deseuri toxice si/sau radioactive, deseuri materiale recuperabile (inclusiv metale pretioase sau rare), tigarete si alte produse din tutun, alcool si produse din alcool cu concentratie alcoolica mai mare de 20 grade si pentru care este necesara detalierea acestora in cererea chestionar;
  • Autovehicule (noi sau second hand, neavariate);
  • Marfuri agabaritice (transport agabaritic) pentru care este necesara detalierea acestora in cererea chestionar;
  • Alte marfuri nespecificate mai sus pentru care va fi necesara detalierea lor in cererea chestionar (de exemplu: hartie, reviste, carti, Animale vii, transport colete, etc.);

                  Enumerarile, ca si exemple din cadrul categoriilor de marfuri de mai sus, sunt doar exemplificative si nu limitative.

            In cererea chestionar trebuie optat pentru una dintre urmatoarele tipuri de vehicule folosite:

Perioada Asigurata: 

               Asigurarea CMR de la GROUPAMA Asigurari S.A. se incheie, de regula, pe o perioada de un an dar si pe perioade subanuale dar nu mai putin de 3 luni, iar perioada respectiva va fi specificata in polita. Intrarea in valabilitate se face cel mai devreme, incepand cu ora 00:00 a zilei urmatoare emiterii politei CMR iar iesirea din valabilitate se produce la ora 24:00 a ultimei zile de valabilitate inscrisa pe polita CMR.

               Polita poate fi incheiata si pe durata unui singur transport.

               Polita de asigurare CMR isi inceteaza valabilitatea si implicit inceteaza raspunderea asiguratorului, in urmatoarele cazuri:

  • la ora si ziua inscrise in polita de asigurare, ca si data de expirare;
  • in caz de dauna totala;
  • la data schimbarii proprietarului/utilizatorului interesului asigurabil;
  • cu acordul ambelor parti;
  • la ora 24.00 a datei de scadenta a ratei de prima daca dupa expirarea termenului de pasuire de 15 zile, nu s-a achitat rata scadenta;
  • prin denuntare unilaterala, sub forma unei scrisori recomandate cu confirmare de primire, cu un preaviz de 20 zile;
  • ìn caz de forta majora;
  • prin desfiintarea de drept a contractului in cazul in care asiguratul nu-si indeplineste obligatiile contractuale;
Teritorialitate: 

               Polita de asigurare CMR de la GROUPAMA Asigurari S.A. este valabila in cazul urmatoarelor tipuri de transporturi:

  • Transporturi interne, efectuate numai pe teritoriul Romaniei;
  • Transporturi internationale, efectuate intre doua tari diferite, dintre care cel putin una trebuie sa fie tara semnatara a Conventiei Internationale CMR;
  • Transporturi combinate, adica atat transport intern cat si transport international;
  • Transporturi in cabotaj, efectuate pe teritoriul unei tari straine, in continuarea unui transport international (transport rutier public efectuat intre doua locatii aflate pe teritoriul aceleiasi tari straine, de catre un operator de transport rutier, obligatoriu in continuarea unui transport international de marfuri, care a avut ca destinatie finala acea tara straina);

              Asigurarea este valabila pentru transportul marfurilor ce au ca expeditor, destinatar sau tranziteaza tari ce nu apartin Uniunii Europene, doar in cazul in care vehiculul in care se afla bunurile are sigiliu vamal.

Asiguratul: 

              Asiguratul in cadrul politei de asigurare CMR de la GROUPAMA Asigurari S.A. este orice persoana fizica sau juridica mentionata in polita, avand domiciliul, resedinta sau sediul in Romania, care in calitate de transportator rutier de marfuri autorizat, isi asuma raspunderea executarii unui transport, in baza unui contract sau comenzi de transport, cu vehicule proprii, inchiriate sau luate in locatie de gestiune.

              Notiunii de asigurat ii sunt asimilati si prepusii acestuia si/ sau persoanele din conducere, cand acesti prepusi sau aceste persoane actioneaza in exercitiul functiilor lor.

              Asiguratul trebuie sa aiba toate licentele si aprobarile legale necesare pentru executarea transportului de marfuri.

Suma Asigurata: 

              Suma asigurata sau limita maxima a raspunderii asiguratorului, este acea valoare globala mentionata de catre solicitant in cererea chestionar si care reprezinta suma maxima, per eveniment si per intreaga perioada asigurata, in limita careia GROUPAMA Asigurari S.A. poate acorda despagubiri asiguratului sau celor indreptatiti, in cazul producerii evenimentului asigurat, sau suma totala a despagubirilor ce se pot acorda pe toata perioada de valabilitate a asigurarii. In aceasta valoare globala sunt asigurate atat riscurile standard cat si cele acoperite prin clauzele suplimentare atasate politei CMR. Suma asigurata poate fi exprimata in RON, USD, CHF, GBP sau EURO.

              Dupa ce se realizeaza despagubiri pentru daune partiale, suma asigurata se diminueaza cu valoarea acelor despagubiri iar noua suma astfel rezultata ramane valabila ca limita maxima de despagubire pana la expirarea politei CMR daca nu intervin intre timp si alte despagubiri. Reintregirea sumei asigurate pana la nivelul avut initial, la incheierea politei, se poate face la cererea asiguratului, cu aprobare din partea asiguratorului si contra platii unei prime de asigurare suplimentara.

              Pe durata asigurarii, suma asigurata poate fi majorata, cu conditia platii unei primei suplimentare de asigurare.

             Cheltuielile de expertiza, ca si cele facute de asigurat in procesul civil, daca a fost obligat la dezdaunare (inclusiv in cazul in care actiunea penala pusa in miscare nu mai este judecata, iar actiunea civila ramane in competenta instantei penale), efectuate cu acordul prealabil al asiguratorului, se despagubesc in cadrul sumei asigurate mentionata pe polita.

              In caz de intarziere in livrare, limita raspunderii asiguratorului nu poate depasi pretul platit pentru transport de catre expeditorul/beneficiarul marfii.

              In cazurile in care, asigurarea s-a incheiat pentru limita raspunderii inferioara valorii bunurilor, despagubirea se reduce corespunzator raportului dintre suma prevazuta in polita si valoarea bunurilor la data producerii evenimentului asigurat.

Prima de Asigurare: 

              Prima de asigurare pe polita CMR reprezinta suma datorata de asigurat in schimbul obligatiei pe care si-o asuma GROUPAMA Asigurari S.A., de plata a indemnizatiei de asigurare (despagubire) in caz de producere a riscurilor asigurate. Ea rezulta, in urma aplicarii, la valoare sumei asigurate, a unei cote de prima, procentuala, stabilita de catre asigurator in functie de anumite criterii. Este exprimata valoric, in moneda incheierii contractului, RON, USD, CHF, GBP sau EURO si poate fi achitata integral la emiterea politei CMR sau intr-un numar de rate acceptate de catre asigurator. Sumele in valuta se achita in RON la cursul BNR valabil pentru ziua efectuarii platii.

              In cazul platii primei anuale in rate, ratele urmatoare primei rate (care se incaseaza obligatoriu in ziua emiterii politei) beneficiaza de un termen de pasuire la plata, de 15 zile calendaristice, de la data scadenta pentru rata respectiva. Neachitarea unei rate de primă la data scadenta are drept consecinta rezilierea automata a politei de asigurare incepand cu ora 24:00 a datei de scadenta, fara restituirea ratelor deja achitate, fara punere in intarziere sau alta formalitate.

              La cererea asiguratului contractul poate fi repus in vigoare, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: ratele restante si cele scadente au fost platite, asiguratul renunta in scris la pretentii de despagubire pentru daunele survenite in perioada suspendarii politei. Data repunerii in vigoare trebuie sa fie inclusa in perioada de valabilitate a politei.

              In cazul cuplurilor autotractor si semiremorca, prima de asigurare se stabileste pe semiremorca. Daca asiguratul asigura mai multe cupluri pe aceeasi polita, atunci prima de asigurare trebuie sa se stabileasca pentru toate cuplurile numai pe semiremorci. In cazul cuplurilor formate din autocamion si remorca, prima de asigurare se calculeaza pentru autocamion si separat pentru remorca.

              Pentru politele CMR incheiate pe o perioada mai mica de un an, (minim 3 luni) prima de asigurare se calculeaza prin aplicarea pentru fiecare luna sau fractiune de luna a 1/10 din prima anuala.

              In cazul asigurarii incheiate pe durata unui singur transport prima se plateste anticipat si integral.

ATENTIE! Asiguratorul nu are obligatia de a-i notifica asiguratului datele de scadenta ale primelor de asigurare.

Sistemul de Fransize: 

              Polita de asigurare CMR a raspunderii transportatorului in calitate de caraus, pentru marfurile transportate cu autovehicule, in trafic intern si international, de la GROUPAMA Asigurari S.A. poate fi incheiata cu sau fara fransize deductibile per eveniment, in functie de anumite criterii stabilite de catre asigurator.

            Polita se poate incheia:

Riscuri Asigurate Standard: 

              Riscurile standard asigurate prin polita de asigurare CMR a raspunderii transportatorului in calitate de caraus, pentru marfurile transportate cu autovehicule, in trafic intern si international, de la GROUPAMA Asigurari S.A. sunt:

  • riscurile de avariere a marfurilor;
  • pierderea partiala sau totala a marfurilor transportate;
  • intarziere la livrare;
  • cheltuielile de salvare si/sau limitare a pagubei daca se face dovada ca aceste masuri au fost necesare si paguba s-a produs datorita unor cauze cuprinse in asigurare;

              Aceste riscuri sunt completate de prevederile articolelor 17, 18, 19, 23, 24, 25 si 26 din Conventia Internationala CMR, privind raspunderea transportatorului.

              Art. 17 - 1. Transportatorul este raspunzator pentru pierderea totala sau partiala sau pentru avariere, produse intre momentul primirii marfii si cel al eliberarii acesteia, cit si pentru intirzierea in eliberare.
                           2. Transportatorul este exonerat de aceasta raspundere daca pierderea, avaria sau intirzierea a avut drept cauza o culpa a persoanei care are dreptul sa dispuna de marfa, un ordin al acesteia nerezultind dintr-o culpa a transportatorului, un viciu propriu al marfii sau circumstante pe care transportatorul nu putea sa le evite si ale caror consecinte nu le putea preveni.
                           3. Transportatorul nu poate invoca, pentru a fi exonerat de raspundere, nici defectiunea vehiculului pe care-l foloseste pentru efectuarea transportului, nici culpa persoanei de la care a inchiriat vehiculul sau a
prepusilor acesteia.
                           4. Tinind cont de articolul 18 paragrafele 2 pina la 5, transportatorul este exonerat de raspundere daca pierderea sau avaria rezulta din riscurile particulare inerente uneia sau mai multora dintre urmatoarele
fapte:
                                             a) folosirea de vehicule descoperite, fara prelate, daca aceasta folosire a fost convenita intr-un mod expres si mentionata in scrisoarea de trasura;
                                             b) lipsa sau defectuozitatea ambalajului pentru marfurile expuse prin felul lor la stricaciuni sau avariere, cind aceste marfuri nu sint ambalate sau sint rau ambalate;
                                             c) manipularea, incarcarea, stivuirea sau descarcarea marfii de catre expeditor sau destinatar sau de catre persoane care actioneaza in contul expeditorului sau al al destinatarului;
                                             d) natura unor marfuri expuse, datorita cauzelor inerente insesi naturii lor, fie la pierdere totala sau partiala, fie la avarie in special prin spargere, rugina, deteriorare interna si spontana, uscare, curgere, pierdere normala sau prin actiunea insectelor sau a rozatoarelor;
                                             e) insuficienta sau imperfectiunea marcajelor sau a numerelor coletelor;
                                             f) transportul de Animale vii.

                           5. Daca in baza prezentului articol, transportatorul nu raspunde de unii factori care au cauzat dauna, raspunderea sa nu este angajata decit in masura in care factorii de care el raspunde, in baza prezentului articol, au contribuit la dauna.
               Art. 18 - 1. Sarcina probei ca pierderea, avaria sau intirzierea eliberarii a avut drept cauza unul dintre factorii prevazuti in articolul 17 paragraful 2 incumba transportatorului.
                            2. Cind transportatorul stabileste ca, tinind seama de circumstantele de fapt, pierderea sau avarierea a putut sa rezulte din unu sau mai multe riscuri particulare prevazute in articolul 17 paragraful 4, exista prezumtia ca ea a rezultat din aceasta cauza. Cel in drept poate totusi sa faca dovada ca dauna nu a avut drept cauza in intregime sau partial unul dintre aceste riscuri.
                            3. Prezumtia aratata mai sus nu este aplicabila in cazul prevazut de articolul 17 paragraful 4 a), daca este vorba de o pierdere anormala sau o pierdere de colete.
                            4. Daca transportul este efectuat cu ajutorul unui vehicul amenajat in vederea protejarii marfurilor impotriva influentei caldurii, a frigului, a variatiilor de temperatura sau a umiditatii aerului, transportatorul nu poate invoca beneficiul prevederilor articolului 17 paragraful 4 d) decit daca face dovada ca toate masurile care ii incumba, tinind cont de circumstante, au fost luate in ceea ce priveste alegerea, intretinerea si folosirea acestor amenajari si ca el s-a conformat instructiunilor speciale care i-au fost date.
                            5. Transportatorul nu poate invoca beneficiul prevederilor articolului 17 paragraful 4 f) decit daca face dovada ca toate masurile care ii incumba in mod normal, tinind cont de circumstante, au fost luate si ca el s-a conformat instructiunilor speciale care i-au fost date.

              Art. 19 - Se considera intirziere la eliberare atunci cind marfa nu a fost eliberata in termenul convenit sau, daca nu a fost convenit un termen, atunci cind durata efectiva a transportatorului depaseste timpul care in mod rezonabil este acordat unui transportator diligent, tinindu-se cont de circumstante si, printre altele, in cazul unei incarcari partiale, de timpul necesar pentru ambalarea unei incarcaturi complete in conditii normale.
              Art. 23 - 1. Cind, in conformitate cu dispozitiile prezentei conventii, este pusa in sarcina transportatorului o despagubire pentru pierderea totala sau partiala a marfii, aceasta despagubire este calculata dupa valoarea marfii la locul si in momentul primirii acesteia pentru transport.
                           2. Valoarea marfii este determinata pe baza cursului bursei sau, in lipsa acestuia, pe baza pretului curent al pietei, sau, in lipsa amindurora, pe baza valorii uzuale a marfurilor de acelasi fel si de aceeasi calitate.
                           3. Totusi, cuantumul despagubirii nu poate depasi 8,33 DST (drepturi speciale de tragere) stabilit de Fondul Monetar International valabil la data producerii evenimentului asigurat, pentru fiecare kilogram de marfa bruta.
                           4. In plus, se restituie taxa de transport, taxele vamale si alte cheltuieli ivite cu ocazia transportului marfii, in totalitate in caz de pierdere totala si proportional in caz de pierdere partiala; alte daune-interese pentru
pierdere nu sint datorate.
                           5. In caz de intirziere, daca cel in drept face dovada ca din aceasta intirziere a rezultat un prejudiciu, transportatorul este tinut sa plateasca daune care nu pot depasi pretul transportului.
                           6. O despagubire mai mare nu poate fi pretinsa decit in caz de declarare a valorii marfii sau de declarare de interes special la predare, conform articolelor 24 si 26.
                Art. 24 - Expeditorul poate sa declare in scrisoarea de trasura, contra platii unui supliment de pret convenit, o valoare a marfii care depaseste limita mentionata in paragraful 3 al articolului 23 si, in acest caz, valoarea declarata inlocuieste aceasta limita.
                Art. 25 - 1. In caz de avarie, transportatorul plateste contravaloarea deprecierii marfii, calculata pe baza valorii stabilite in conformitate cu articolul 23 paragrafele 1, 2 si 4.
                             2. Totusi, despagubirea nu poate sa depaseasca:
                                                a) daca totalul expeditiei este depreciat prin avarie, suma care ar fi trebuit platita in caz de pierdere totala;
                                                b) daca numai o parte a expeditiei a fost depreciata prin avarie, suma care ar trebui platita in caz de pierdere a partii depreciate.
                Art. 26 - 1. Expeditorul poate fixa, facind mentiunea respectiva in scrisoarea de trasura si contra platii un supliment de pret stabilit convenit, suma care reprezinta un interes special la eliberare, pentru cazul unei pierderi sau avarii si pentru cazul depasirii termenului convenit.
                             2. Daca a fost facuta o declaratie de interes special la eliberare, poate fi ceruta - independent de despagubirile prevazute in articolele 23, 24 si 25 si pina la concurenta contravalorii interesului declarat - o despagubire egala cu paguba suplimentara pentru care s-a facut dovada.

    Riscuri Excluse: 

                  Riscurile excluse in polita de asigurare CMR a raspunderii transportatorului in calitate de caraus, pentru marfurile transportate cu autovehicule, in trafic intern si international, de la GROUPAMA Asigurari S.A. sunt:

    • Asiguratorul nu datoreaza despagubiri in cazul in care transportul sau vehiculul nu este cel convenit in scrisoarea de trasura sau daca marfurile sunt transportate cu vehicule neadecvate;
    • Nu sunt asigurate prin polita de asigurare, neconstituind obiectul acesteia si nereprezentand cazuri de raspundere civila a transportatorului pentru marfa transportata:
      • daune produse de operatiuni militare in timp de razboi sau pricinuite de masuri de razboi, greve civile, greve patronale, tulburari civile, actiuni dusmanoase ale unor grupuri de persoane rauvoitoare sau persoane ce actioneaza in legatura cu organizatii politice si altele asemanatoare;
      • daune in legatura cu contaminari radioactive;
      • efectele directe sau indirecte ale exploziei atomice, ale radiatiilor sau infestarii radioactive, ca urmare a folosirii energiei atomice sau a materialelor fisionabile;
      • poluarea produsa de revarsarea continutului din cisterna vehiculelor rutiere;
      • daunele datorate depasirii termenului de livrare din cauze neimputabile asiguratului (exemplificativ, dar nu limitativ: stationari in vama, defectiuni ale sistemelor electronice vamale, situatii in care drumul este blocat din motive de forta majora sau caz fortuit si pe acel segment este imposibila intoarcerea sau redirectionarea pe rute ocolitoare etc.);
      • consecintele penale sau administrative ale faptelor asiguratului, angajatilor si prepusilor acestuia sau ale altor persoane pentru care asiguratul raspunde, inclusiv amenzi de orice fel si/sau cheltuieli penale;
      • consecintele declaratiilor false sau infractiunilor legate de normele legale de import, export, tranzit, traficul devizelor, vama;
      • confiscarea, sechestrarea, exproprierea, nationalizarea, rechizitionarea, ridicarea sau retinerea marfurilor transportate sau a vehiculului, cu orice titlu de catre un guvern, o autoritate sau putere;
      • daune cauzate, produse sau agravate direct sau indirect de sau ca o consecinta a oricarei forme de sechestru, cautiune sau alta garantie financiara;
      • daunele in legatura cu insolvabilitatea, falimentul/bancruta, lichidarea sau incapacitatea de plata a asiguratului;
      • daunele produse de un caz de forta majora;
    • In plus fata de excluderile precizate in Conventia CMR, sunt excluse din asigurare si nu se acorda despagubiri pentru:
      • daunele datorate comportarii necorespunzatoare intentionate a asiguratului sau a imputernicitilor acestuia, a persoanelor insarcinate cu conducerea sau insotirea vehiculului, a angajatilor sau prepusilor acestuia;
      • daune cauzate, produse sau agravate, direct sau indirect de sau ca o consecinta a violarii embargoului, contrabandei, comertului prohibit sau clandestin, confiscare;
      • daunele produse in timpul manipularii, incarcarii, stivuirii sau descarcarii marfii de catre prepusii asiguratului;
      • daunele datorate stivuirii si/sau ambalarii necorespunzatoare;
      • daune rezultand din nerespectarea restrictiilor de greutate sau gabarit;
      • cheltuieli facute pentru transformarea sau imbunatatirea bunurilor, in comparatie cu starea lor dinaintea producerii evenimentului asigurat, cele pentru repararea unor avarii produse de cauze necuprinse in asigurare si nici cele pentru reconditionari sau restaurari nereusit;
      • furtul de marfa din vehiculele rutiere;
      • daunele provocate containerelor pe timpul transportului;
      • pierderile de calitate ale marfurilor in urma deprecierii partiale sau totale a marfurilor perisabile, transportate cu vehicule specializate dotate cu instalatii frigorifice, ca urmare a functionarii defectuoase, insuficiente sau opririi acestor instalatii (cu exceptia cazurilor cand defectarea acestor instalatii este cauzata de avarierea a insusi vehiculului utilizat la efectuarea transportului);
      • poluarea continutului cisternelor ce poate determina, ca urmare a amestecarii sau a schimbarii gustului si/sau a mirosului, fie o depreciere a continutului, fie cheltuieli pentru readucerea in stare normala a marfurilor transportate;
      • daune indirecte, cum ar fi pierderi de interes, diferente de curs sau scaderi de preturi ale marfurilor, pierderi prin nefolosirea sau exploatarea lor;
      • daune cauzate de influenta temperaturii atmosferice asupra marfurilor transportate;
      • daune provocate de evenimente naturale (furtuna, grindina, alunecare de teren, cutremur, trasnet, alunecare de teren, inundatie, polei, ceata si altele asemenea);
      • poluare si/sau contaminare a marfurilor transportate, de orice fel si din orice cauza, inclusiv orice dauna de consecinta si costuri de depoluare/decontaminare etc.;
      • daune cauzate distrugerea marfurilor prin patrunderea de persoane neautorizate in vehicul, inclusiv contaminarea bunurilor transportate;
      • daune produse din cauza ca expeditorul nu a mentionat in documentele de transport si pe ambalaje, particularitatile specifice produselor, care reclamau anumite masuri de precautie pe timpul transportului (mod de ancorare si fixare a marfurilor, stivuire, plasament in spatiul de incarcare, mod de amarare, suprapunere etc.);
      • neducerea la indeplinire a obligatiilor asumate prin contractul de transport ca urmare a incetarii/suspendarii activitatii transportatorului din orice cauza, precum si prejudiciile produse ca urmare a renuntarii de catre asigurat la prestarea serviciilor specifice;
      • daunele produse in timpul transportului marfurilor considerate periculoase conform legilor si reglementarilor in vigoare (ADR) – daca partile nu au convenit altfel, si cu precizarea expresa in polita/specificatia marfurilor periculoase transportate;
    • Nu sunt acoperite prin conditiile generale de asigurare daunele produse marfurilor in timpul transporturilor in cabotaj;
    • Asiguratorul nu acorda despagubiri pentru daune produse in urmatoarele situatii:
      • daca autovehiculele cu capacitate proprie de incarcare nu erau conduse de un prepus al asiguratului sau, in cazul remorcilor si semiremorcilor, daca autotractorul sau autovehiculul cu capacitate de incarcare proprie care le tracta nu era condus de un salariat al asiguratului;
      • asiguratul/prepusul/salariatul asiguratului (dupa caz) care conducea vehiculul sau autotractorul in momentul producerii daunei (in cazul producerii acesteia in timpul mersului) nu avea permis de conducere valabil pentru categoria respectiva de vehicul sau permisul i-a fost retras, anulat, retinut in vederea anularii ori suspendarii sau nu avea certificat de inmatriculare valabil (sau orice alta autorizatie de circulatie valabila);
      • asiguratul/prepusul/salariatul asiguratului (dupa caz), care conducea vehiculul si a cauzat producerea evenimentului asigurat avea in sange o imbibatie alcoolica ce depaseste limita legala sau era in stare de ebrietate, ori se afla sub influenta bauturilor alcoolice, a unor produse sau substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare acestora, drogurilor; deasemenea, daca asiguratul/prepusul acestuia care conducea vehiculul si a produs accidentul care a fost cauza evenimentului asigurat s-a sustras de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei ori a parasit locul accidentului atunci cand acest fapt nu este permis de lege;
      • daunele pentru care asiguratul raspunde s-au produs in timpul comiterii de catre asigurat/prepusii acestuia a unei infractiuni contra securitatii statului sau a altor infractiuni savarsite cu intentie, ori in timpul in care asiguratul (autor al unei infractiuni savarsite cu intentie) incerca sa se sustraga de la urmarire, judecata sau executarea pedepsei;
      • asiguratul a produs cu intentie daunele pentru care raspunde;
    • Sunt excluse din asigurare raspunderile generate de urmatoarele tipuri de transporturi:
      • transporturile postale interne si/sau transporturile efectuate pe baza conventiilor postale internationale;
      • transporturile in care marfa transportata o reprezinta vehicule sau autovehicule (noi sau second hand) neavariate;
      • transporturile in care marfa transportata o reprezinta vehicule avariate (servicii tractare auto), transportul vehiculelor parcate ilegal si alte transporturi similare;
      • transporturile funerare;
      • transporturile efectelor de stramutare;
      • transporturile marfurilor considerate periculoase conform legilor si reglementarilor in vigoare (ADR) – cu exceptia celor precizate expres si agreate intre asigurat si asigurator;
    • Sunt excluse din asigurare raspunderile pentru daune produse urmatoarelor marfuri:
      • bijuterii, perle, pietre pretioase, blanuri, obiecte de arta si de colectie sau alte obiecte care au o valoare artistica, stiintifica sau istorica;
      • metale pretioase sub orice forma, bani, bilete de banca, monede, cecuri, actiuni, obligatiuni, cupoane si orice alte hartii de valoare, timbre, carti de credit si altele asemanatoare;
      • hartii de valoare;
      • tutun si produse din tutun;
      • alcool si produse din alcool cu concentratie alcoolica mai mare de 20 grade;
      • diamante industriale si carbon;
      • recipiente sub presiune.
    • Excluderi specifice clauzei de asigurare a riscului de transport vehicule;
      • nu se despagubesc cazurile in care cauzele generatoare ale prejudiciului nu sunt imputabile transportatorului asigurat, precum si urmatoarele cazuri:
        • daunele produse ca urmare a faptului ca este un transport descoperit, cum ar fi: daune provocate de rugina, oxidare, patare, lovire cu pietre, zgarieturi, spargeri suprafete vitrate etc., produse de actiunea mediului inconjurator;
        • daunele provocate vehiculelor transportate, ca si marfa, noi sau second-hand, daca acestea erau avariate, inainte de incarcarea in vehiculul de transport, indiferent daca dauna produsa are sau nu are legatura cu avaria preexistenta;
        • transporturile de marfuri agabaritice si/sau alte transporturi speciale;
      • aplicarea acestei clauze exclude de la aplicare urmatoarele clauze suplimentare:
        • clauza privind asigurarea riscului de furt (02_CMR);
        • clauza privind asigurarea riscului de producere a daunelor in timpul operatiunilor de incarcare - descarcare (03_CMR);
        • clauza privind asigurarea containerelor pe timpul transportului (04_CMR);
        • clauza privind asigurarea autotractorului (05_CMR);
        • clauza privind asigurarea marfurilor perisabile transportate cu vehicule dotate cu instalatii frigorifice (06_CMR);
        • clauza privind asigurarea transporturilor in cabotaj (07_CMR);
          Acoperirile oferite de aceste clauze nu se pot cumula.
    • Excluderi specifice clauzei de asigurare a riscului de furt;
      • in baza acestei clauze, nu se acorda despagubiri:
        • daca organele de drept (politie sau alte organe abilitate) nu confirma furtul prin efractie sau talharia;
        • daca asiguratul sau prepusii asiguratului au facilitat sau au luat parte la comiterea furtului;
        • daca cererea de despagubire este frauduloasa ori are la baza declaratii false;
        • daca a fost declansata o ancheta penala cu privire la insasi fapta (existenta si realitatea ei), pana la finalizarea acesteia;
        • daca disparitia marfii transportate nu poate fi explicata;
        • autovehiculelor transportate ca marfa;
        • daca furtul a fost produs in mers, cu exceptia cazurilor de talharie;
        • orice tip de furt al bunurilor transportate cu vehicule descoperite;
        • furtul produs ca urmare a folosirii de chei originale sau chei potrivite;
        • furtul comis asupra containerului;
      • aplicarea acestei clauze exclude de la aplicare clauza privind asigurarea riscului de transport vehicule (01_CMR).
    • Excluderi specifice clauzei de asigurare a riscului de producere a daunelor in timpul operatiunilor de incarcare – descarcare;
      • potrivit acestei clauze nu se despagubesc daunele provocate:
        • in urma operatiunilor de incarcare – descarcare, in alte puncte decat cele mentionate in documentele de transport ca fiind adresele expeditorului sau destinatarului;
        • in cazul in care manipularea, incarcarea, stivuirea sau descarcarea marfii se face de catre expeditor sau destinatar sau de catre persoane care actioneaza in contul proprietarului, expeditorului sau destinatarului marfii;
      • aplicarea acestei clauze exclude de la aplicare clauza privind asigurarea riscului de transport vehicule (01_CMR);
    • Excluderi specifice clauzei de asigurare a containerelor pe timpul transportului;
      • nu se despagubesc:
        • daunele produse pe timpul transportului provocate de rugina, oxidare, patare, lovire cu pietre, zgariere sau, produse de actiunea mediului inconjurator sau de alte cauze care nu sunt imputabile transportatorului;
        • daunele produse containerelor frigorifice;
        • daunele suferite de containere pe timpul oricarei depozitari;
        • furtul containerelor;
        • incarcarea – descarcarea containerelor pe vehiculele de transport in vederea efectuarii transporturilor;
      • aplicarea acestei clauze exclude de la aplicare urmatoarele clauze suplimentare:
        • clauza privind asigurarea riscului de transport vehicule (01_CMR);
        • clauza privind asigurarea transporturilor in cabotaj (07_CMR);
    • Excluderi specifice clauzei de asigurare a autotractorului;
      • in afara excluderilor mentionate in conditiile generale de asigurare (si in clauzele suplimentare, daca este cazul) nu se despagubesc:
        • daunele produse marfurilor transportate, in cazul in care transportatorul mentionat in scrisoarea de transport nu este asiguratul;
        • transporturile agabaritice de marfuri sau transportul de produse periculoase(ADR);
        • daunele provocate vehiculelor transportate ca si marfa;
        • orice daune produse remorcilor/ semiremorcilor tractate;
      • asiguratorul nu datoreaza despagubiri in urmatoarele cazuri:
        • datele de identificare (serie sasiu si numar inmatriculare) ale semiremorcilor/ remorcilor cu care se efectueaza transportul nu sunt mentionate in scrisoarea de trasura C.M.R.;
        • semiremorcile/ remorcile nu prezinta toate avizele/autorizatiile legale necesare circulatiei pe drumurile publice si transportului de marfuri;
      • aplicarea acestei clauze exclude de la aplicare clauza privind asigurarea riscului de transport vehicule (01_CMR);
    • Excluderi specifice clauzei de asigurare a marfurilor perisabile transportate cu vehicule dotate cu instalatii frigorifice;
      • nu sunt acoperite:
        • daunele provocate marfurilor perisabile pe timpul transportului in cazul in care instalatia frigorifica nu a fost reglata corespunzator astfel incat sa asigure temperatura optima recomandata de expeditor;
        • daunele produse containerului frigorific in cazul transporturilor de marfuri containerizate;
        • daune cauzate de neefectuarea reviziilor tehnice ale termografului, instalatiei frigorifice/echipamentelor care controleaza temperatura, la termenele stabilite de producatori, de catre persoane autorizate;
        • daunele produse ca urmare a nerespectarii specificatiilor sau conditiilor impuse de producator/furnizor (de ex. privind instalarea/montarea, intretinerea, revizii tehnice ale termografului si instalatiei de control a temperaturii);
        • daunele produse ca urmare a utilizarii necorespunzatoare a instalatiei de control a temperaturii;
        • daunele produse marfurilor transportate cu termenul de valabilitate depasit;
        • daunele produse marfurilor transportate care se constata a fi alterate/depreciate, daca diagramele termograf nu acopera intreaga durata de timp de la incarcare pana la descarcare sau daca, conform diagramei termograf, temperatura indicata in comanda de transport a fost respectata pe toata durata transportului;
        • pierderea normala in volum/greutate, deteriorare/alterare naturala, fara legatura cu riscurile specifice acoperite;
      • aplicarea acestei clauze exclude de la aplicare clauza privind asigurarea riscului de transport vehicule (01_CMR);
    • Excluderi specifice clauzei de asigurare a transporturilor in cabotaj;
      • asiguratorul nu acorda despagubiri pentru:
        • pretentii de despagubiri decurgand din sanctiunile aplicate asiguratului pe teritoriul unui stat comunitar, ca urmare a incalcarii in cursul unei operatiuni de cabotaj a legislatiei comunitare sau a legislatiei interne a statului respectiv in domeniul transportului rutier de marfuri;
        • pretentii de despagubiri pentru amenzile primite ca urmare a desfasurarii de actiuni neconforme legate de operatiunile de cabotaj;
        • in cazul producerii unei daune, nu se acorda despagubiri in situatia in care asiguratul nu prezinta asiguratorului dovada pentru transportul in cabotaj efectuat, respectiv scrisorile de trasura pentru fiecare operatie de cabotaj, inclusiv scrisoarea de trasura CMR, pentru transportul international precedent operatiunii de cabotaj;
      • aplicarea acestei clauze exclude de la aplicare urmatoarele clauze suplimentare:
        • clauza privind asigurarea riscului de transport vehicule (01_CMR);
        • clauza privind asigurarea containerelor pe timpul transportului (04_CMR).
    Clauze Suplimentare: 

                  La polita de asigurare CMR a raspunderii transportatorului in calitate de caraus, pentru marfurile transportate cu autovehicule, in trafic intern si international, de la GROUPAMA Asigurari S.A. pot fi atasate urmatoarele clauze, in baza obtinerii aprobarii asiguratorului si in schimbul platii unei prime de asigurare suplimentare:

    • Asigurarea riscului de transport vehicule;
      • clauza acopera daunele provocate vehiculelor transportate, ca si marfa, cu vehiculele rutiere specializate nominalizate in polita de asigurare. Clauza asigura exclusiv transportul de autovehicule neavariate (indiferent daca sunt noi sau second-hand);
      • prin aceasta clauza se despagubesc exclusiv daunele provocate marfurilor transportate ca urmare a unui eveniment rutier produs din culpa transportatorului, rezultat al unui accident de circulatie (ex: ciocnire, izbire cu un alt vehicul sau corp/obiect);
      • asiguratul are obligatia ca, inainte de incarcare in si din vehiculul de transport, sa efectueze 4 (patru) fotografii pe diagonala fiecarui autovehicul transportat, din fiecare dintre cele 4 unghiuri (fata-lateral dreapta, spate-lateral stanga, spate-lateral dreapta, fata-lateral stanga). In aceste fotografii trebuie sa se vada numarul de inmatriculare si parbrizul, numarul de inmatriculare si luneta, rotile si usile fata- spate. De asemenea, asiguratul va fotografia seria sasiului autovehicului transportat. Aceste fotografii vor fi transmise asiguratorului oricand la cererea acestuia si obligatoriu in caz de dauna;
    • Asigurarea riscului de furt;
      • clauza acopera daunele provocate marfurilor transportate cu vehiculele rutiere nominalizate in contractul de asigurare, ca urmare a furtului prin efractie sau a talhariei;
      • se acopera furtul de marfa din vehiculele rutiere, produs prin efractie sau prin acte de talharie care are loc intre momentul primirii bunurilor pentru transport si cel al eliberarii acestora destinatarului, in locul si la data mentionate in scrisoarea de trasura sau in documentul de transport;
      • de asemenea, se acopera si si furtul bunurilor ca urmare a furtului vehiculului expres mentionat in specificatia politei, in care se aflau bunurile pe timpul transportului, in intervalul de timp cuprins intre momentul primirii bunurilor pentru transport si cel al eliberarii bunurilor destinatarului, in locul si la data mentionate in scrisoarea de transport;
      • in cazul in care furtul prin efractie sau prin acte de talharie se comite in timpul stationarii vehiculului rutier, in absenta conducatorului auto, asiguratorul va plati despagubirea numai atunci cand au fost luate toate masurile de prevenire a furtului din vehiculul rutier pentru care este incheiata asigurarea, asa cum sunt cele prevazute la Obligatiile asiguratului;
    • Asigurarea riscului de producere a daunelor in timpul operatiunilor de incarcare – descarcare;
      • clauza acopera daunele provocate marfurilor transportate cu vehiculele rutiere nominalizate contractul de asigurare, in timpul operatiunilor de incarcare – descarcare;
      • se pot asigura riscurile ce pot aparea in cazul manipularii, incarcarii, stivuirii sau descarcarii marfurilor in si din vehiculele rutiere specificate in contract, in cazul in care aceste operatiuni sunt efectuate de catre prepusii asiguratului;
    • Asigurarea containerelor pe timpul transportului;
      • clauza acopera daunele provocate containerelor transportate cu vehiculele rutiere nominalizate in contractul de asigurare, ca urmare a accidentelor de circulatie, cu conditia ca aceste containere sa nu fie proprietatea asiguratului;
      • riscul asigurat vizeaza avarierea partiala sau totala a containerelor transportate, ca urmare unui eveniment rutier produs din culpa transportatorului, rezultat al unui accident de circulatie, in limita a maxim 5.000 euro/container;
      • se despagubesc daunele produse containerului intre momentul luarii in primire a containerului in vederea executarii transportului containerizat de bunuri, in locul si la data mentionate in documentul de transport si eliberarea bunurilor din container destinatarului, in locul si la data mentionate in scrisoarea de transport sau returnarea containerului in locul si la data stabilite de beneficiar, conform documentului de transport, daca asiguratul are obligatia contractuala de a returna containerul;
      • nu se asigura containerele frigorifice;
      • prevederile acestei clauzei sunt valabile numai pentru daunele produse pe teritoriul Romaniei;
    • Asigurarea autotractorului;
      • clauza, acopera daunele provocate marfurilor transportate cu orice remorci sau semiremorci care nu apartin asiguratului, tractate de un autotractor (cap tractor) aflat in proprietatea acestuia;
      • riscurile asigurate sunt cele din conditiile generale de asigurare si a clauzelor suplimentare ce fac parte din polita de asigurare;
    • Asigurarea marfurilor perisabile transportate cu vehicule dotate cu instalatii frigorifice;
      • clauza acopera daunele provocate marfurilor perisabile transportate cu vehicule specializate dotate cu instalatii frigorifice;
      • prejudiciile produse de defectarea echipamentelor care controleaza temperatura sunt acoperite cu conditia ca acestea sa fie dotate cu termograf functional (inregistrator de temperatura);
      • riscurile asigurate vizeaza pierderile de calitate ale marfurilor in urma deprecierii partiale sau totale a marfurilor perisabile, transportate cu vehicule specializate dotate cu instalatii frigorifice, ca urmare a functionarii defectuoase, insuficiente sau opririi acestor instalatii sau a intreruperii alimentarii instalatiei cu energie electrica din cauza defectiunilor survenite la autotractor sau cablul de alimentare;
    • Asigurarea transporturilor in cabotaj;
      • clauza acopera consecintele financiare ale raspunderii civile contractuale pe care asiguratul le poate inregistra in calitatea sa de transportator de marfuri in timpul operatiunilor de cabotaj efectuate cu vehiculele specificate in polita de asigurare in statele membre ale Uniunii Europene care permit astfel de operatiuni;
      • in cazul transporturilor in cabotaj, raspunderea asiguratului este stabilita conform limitarilor mentionate in legislatia locala a tarii pe teritoriul careia se face cabotajul;
      • in caz de dauna, despagubirile datorate de asigurator se calculeaza in conformitate cu conditiile generale si nu pot depasi suma asigurata/vehicul pentru marfa transportata, mentionata in polita de asigurare;
      • la solicitarea asiguratului, cu aprobarea prealabila in scris a asiguratorului si cu plata unei prime de asigurare suplimentare, se poate majora suma asigurata mentionata in polita de asigurare, pana la limita impusa de legislatia locala a tarii pe teritoriul careia se face cabotajul;
    Obligatiile Asiguratului: 

                   Principalele obligatii pe care asiguratul le are prin polita de asigurare CMR, de la GROUPAMA Asigurari S.A. sunt:

    • Asiguratul este obligat sa ia masuri potrivit cu imprejurarile si in conformitate cu conventia CMR (inclusiv pentru transportul intern, in masura in care nu exista obligatii legale contrarii) pentru executarea corespunzatoare a fiecarui transport, pastrarea si paza bunurilor aflate in custodia sa pe tot parcursul transportului, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare, in scopul prevenirii producerii daunelor sau limitarea acestora;
    • Asiguratul are obligatia sa:
      • utilizeze vehicule rutiere, care se incadreaza in normele legale in vigoare referitoare la siguranta si securitatea transporturilor rutiere, care sa fie omologate si inscrise in circulatie;
      • nu incarce vehiculul peste capacitatea utila de transport, sa asiste la incarcarea si descarcarea marfurilor transportate permitand efectuarea acestor operatiuni in asa fel incat pe parcursul transportului sa se asigure de securitatea marfurilor si sa preintampine deplasarea acestora si producerea unor evenimente rutiere;
      • nu permita incarcarea marfurilor din categorii pentru care vehiculul nu detine licenta;
      • constate la incarcare, prin conducatorul auto, starea aparenta a marfii si a ambalajelor, precum si exactitatea numarului de colete in baza observatiilor si constatarilor facute. Aceste remarci trebuie inscrise in scrisoarea de trasura;
      • declare existenta altor asigurari pentru aceeasi raspundere la asiguratori diferiti, atat la incheierea contractului de asigurare cat si pe parcursul valabilitatii acestuia;
    • Oricand pe parcursul derularii asigurarii, asiguratorul are dreptul sa verifice modul de desfasurare a activitatii asiguratului, respectiv modul in care sunt intretinute vehiculele mentionate in polita de asigurare. Obligatia de intretinere corespunzatoare a vehiculelor mentionate in polita este considerata o obligatie esentiala in prezentul contract, nerespectarea acesteia dand dreptul asiguratorului de a rezilia sau suspenda asigurarea printr-o notificare scrisa transmisa asiguratului, fara restituirea primelor platite. Daca in perioada suspendarii din motivul intretinerii necorespunzatoare a vehiculului e constata inlaturarea deficientelor, asigurarea poate fi repusa in vigoare de catre asigurator, la solicitarea asiguratului, incepand cu ziua urmatoare datei constatarii inlaturarii acestor deficiente
    • Asiguratul este obligat sa raspunda in scris la intrebarile formulate de asigurator cu privire la imprejurarile esentiale referitoare la risc, pe care le cunoaste;
    • Daca imprejurarile esentiale referitoare la risc se modifica in perioada de valabilitate a politei, asiguratul este obligat sa le comunice in scris, asiguratorului, in termen de 7 zile calendaristice;
    • Asiguratul va notfica asiguratorului orice modificare cu privire la:
      • forma de organizare, adresa, obiect de activitate;
      • caracteristicile si intinderea geografica a transporturilor efectuate;
      • conditiile generale de transport care genereaza modificari ale intinderii si limitelor responsabilitatii sale;
      • orice renuntare la regres, orice acorduri sau intelegeri de natura a agrava riscul, incheiate cu firme avand acelasi domeniu de activitate, cu clienti sau cu terti;
    • Asiguratul are obligatia sa plateasca primele de asigurare in cuantumul si la termenele prevazute in polita. In cazul in care asiguratorul a platit despagubiri pentru un contract de asigurare care a fost incheiat cu plata in rate a primei de asigurare, asiguratul ramane responsabil pentru plata ratelor de prima ulterioare datei platii indemnizatiei;
    • In cazul producerii evenimentului asigurat, asiguratul este obligat:
      • sa instiinteze in maximum 24 de ore de la producerea evenimentului asigurat, potrivit practicilor din tara respectiva, politia sau alte organe de cercetare, cele mai apropiate de locul producerii accidentului si dupa caz, corespondentii din strainatate, solicitand intocmirea de acte cu privire la cauzele si imprejurarile producerii accidentului si la daunele produse;
      • sa instiinteze asiguratorul, in scris, in maxim 48 de ore de la producerea evenimentului asigurat, despre orice avarie sau pierdere produsa marfii transportate, precizand: felul bunurilor avariate sau distruse, data, locul, cauzele, imprejurarile producerii evenimentului asigurat, locul unde se afla bunurile avariate sau distruse, precum si marimea estimativa a daunei, in vederea comunicarii unor eventuale instructiuni cu privire la marfa in disputa;
      • sa ia pe seama asiguratorului si in cadrul sumei asigurate mentionate in polita, potrivit cu imprejurarile, masuri pentru limitarea daunelor, pentru salvarea bunurilor transportate, pastrarea si paza bunurilor ramase si pentru prevenirea degradarilor ulterioare;
      • sa nu recunoasca nici o raspundere si sa nu faca nici o oferta, promisiune sau plata fara acordul prealabil al asiguratorului;
      • sa se apere in proces, daca este cazul, tinand seama si de eventualele recomandari facute de asigurator. Asiguratorul este indreptatit, in cazurile in care apreciaza ca este necesar, in procesul civil, sa indice asiguratului sa-si angajeze aparator, atat in instanta, cat si in caile de atac; Asiguratorul poate folosi si calea interventiei in interesul asiguratului raspunzator de producerea prejudiciului, conform prevederilor Codului de procedura civila, ori de cate ori considera ca in acest fel asigura o mai buna aparare a intereselor asiguratorului;
      • sa puna la dispozitia asiguratorului toate actele, documentele si evidentele necesare pentru verificarea existentei si valorii marfurilor transportate: documentele legate de contractul de transport, inclusiv declaratiile conducatorului auto din care sa rezulte cauzele, imprejurarile si vinovatia in producerea degradarii marfurilor transportate, precum si orice alte acte si informatii solicitate in vederea constatarii si evaluarii daunei, a stabilirii despagubirii, dupa cum sunt mentionate in anexa 1 la polita de asigurare;
      • sa conserve dreptul de regres impotriva tertilor vinovati de producerea daunei;
      • sa respecte recomandarile si termenele formulate de catre asigurator si orice alte comunicari scrise, privind masurile de prevenire/limitare a producerii daunelor, dupa caz;
      • sa faca dovada ca dauna pentru care se solicita despagubirea indeplineste toate conditiile pentru ca raspunderea materiala civila pentru repararea ei sa revina asiguratorului, potrivit politei de asigurare;
      • sa nu renunte la nicio prescriptie in favoarea sa, inclusiv la prescriptii speciale si sa le opuna, daca este cazul, tertilor prejudiciati;
    • Daca asiguratul (inclusiv prin intermediul prepusilor sai) nu si-a indeplinit vreuna din obligatiile contractuale mentionate mai sus, fapt care a facilitat producerea daunei, a marit valoarea acesteia, nu a luat masuri de limitare a daunei produse sau nu a conservat drepturile asiguratorului (inclusiv de a invoca o clauza de neraspundere, prescriptia dreptului celui pagubit de a solicita despagubiri sau de regres), asiguratorul are dreptul sa refuze plata despagubirii sau sa o diminueze corespunzator.
    • Obligatiile asiguratului in cazul riscului de furt
      • Reguli referitoare la stationare:
        • pe durata deplasarii vehiculului in care se afla bunurile transportate; caile de acces la bunurile transportate sa fie incuiate si securizate cu un dispozitiv de protectie (ex.: sigiliu, lacat), iar in cazul vehiculelor cu prelata, prelata sa fie in stare buna si fixata corespunzator;
        • pe durata stationarii vehiculului in care se afla bunurile transportate: sa depuna toate diligentele astfel incat stationarea sa fie cat mai scurta, iar vehiculul sa fie supravegheat permanent de un angajat al asiguratului/ conducatorul auto, si de asemenea sa nu lase in vehicul documentele de transport, documentele vehiculului, permisul de conducere;
          • stationarea cu o durata mai mare de 2 ore (conform diagramei tahograf ):
            • sa se faca intr-o parcare pazita sau intr-un alt spatiu amenajat si supravegheat corespunzator; Lipsa diagramei tahograf exonereaza de raspundere asiguratorul;
            • toate caile de acces la bunurile transportate sa fie incuiate si securizate cu un dispozitive de protectie corespunzatoare (ex.: sigiliu, lacat), iar in cazul vehiculelor cu prelata, prelata sa fie in stare buna de intretinere si fixata corespunzator;
            • in absenta conducatorului auto: portierele sa fie inchise si incuiate, geamurile sa fie ridicate la maxim, sistemele de alarmare impotriva efractiei montate pe vehicul sa fie activate, in interiorul vehiculului sa nu existe nicio cheie sau telecomanda.
          • stationarea cu o durata mai mica de 2 ore (conform diagramei tahograf), daca nu sunt respectate toate conditiile de la paragraful anterior, trebuie sa indeplineasca cumulativ cel putin urmatoarele conditii:
            • sa nu se faca in afara drumurilor publice sau a parcarilor special amenajate;
            • vehiculul sa fie dotat cu dispozitive antifurt functionale si activate;
            • toate caile de acces la bunurile transportate sa fie incuiate si securizate cu un dispozitiv de protectie corespunzator (ex.: sigiliu, lacat), iar in cazul vehiculelor cu prelata, prelata sa fie in stare buna de intretinere si fixata corespunzator;
            • in absenta conducatorului auto: portierele sa fie inchise si incuiate, geamurile sa fie ridicate la maxim, sistemele de alarmare impotriva efractiei montate pe vehicul sa fie activate, in interiorul vehiculului sa nu existe nicio cheie sau telecomanda;
            • stationarea sa aiba loc sub permanenta supraveghere a unui angajat al asiguratului (cazul in care conducatorul auto doarme in autovehicul nu se considera supraveghere);
      • asiguratul trebuie sa dovedeasca faptul ca a comunicat, in scris, prepusilor sai, inaintea producerii evenimentului asigurat, instructiuni exacte privind masurile de prevenire a riscului de furt, inclusiv masurile prevazute in conditiile de asigurare;
      • in cazul producerii sau aparitiei oricarui eveniment asigurat care poate da nastere la o pretentie de despagubire:
        • sa instiinteze de indata politia, organele de cercetare, sau alte organe sau institutii abilitate prin lege, dupa caz, cele mai apropiate de locul producerii sau aparitiei evenimentului asigurat, solicitand intocmirea de acte cu privire la cauzele si imprejurarile producerii sau aparitiei evenimentului, la daunele provocate, precum si la precizarea eventualilor vinovati;
        • sa pastreze urmele infractiunii - efractiei sau talhariei - neatinse pana la cercetarea faptelor de catre organele abilitate prin lege;
        • sa ia toate masurile pentru pastrarea si paza bunurilor ramase si pentru limitarea daunelor (inclusiv pentru recuperarea acestora);
        • daca bunurile au fost gasite, sa avizeze in scris asiguratorul de acest fapt, in termen de maxim 48 de ore de la data la care au fost instiintati de organele abilitate prin lege, indiferent daca acest moment este anterior sau ulterior platii indemnizatiei de asigurare/ despagubirii;
        • sa prezinte asiguratorului diagramele tahograf;
      • toate aceste obligatii sunt considerate esentiale, iar neindeplinirea de catre asigurat a oricareia din aceste conditii da dreptul asiguratorului de a refuza plata despagubirilor;
    • Obligatiile asiguratului in cazul riscului de defectare a instalatiei frigorifice:
      • sa foloseasca vehicule ale caror instalatii de control a temperaturii si termografe au inspectia tehnica periodica valabila la momentul producerii evenimentului asigurat si sunt prevazute cu inregistrator termograf ce poate inregistra temperaturile pe parcursul intregului transport;
      • in cazul producerii evenimentului asigurat, asiguratul/conducatorul auto este obligat:
        • sa ia toate masurile necesare pentru pastrarea, salvarea si conservarea marfurilor nedepreciate si sa ia, potrivit imprejurarilor, toate masurile pentru limitarea pagubei, ca si cand nu ar fi fost asigurat;
        • sa instiinteze imediat persoanele responsabile din cadrul transportatorului in vederea repararii instalatiei de control a temperaturii in cel mai scurt timp sau sa organizeze mutarea marfurilor transportate intr-un vehicul dotat cu instalatie de control a temperaturii functionala;
        • sa instiinteze imediat asiguratorul, furnizand detalii complete despre eveniment;
        • sa ia masuri de valorificare a marfurilor transportate, inainte de deprecierea acestora si imediat dupa producerea unui eveniment asigurat, dar numai cu acordul asiguratorului;
      • Obligatiile specificate anterior sunt considerate obligatii esentiale ale asiguratului, neindeplinirea lor dand dreptul asiguratorului de a refuza plata despagubirii sau de a rezilia contractul de asigurare;
    • Obligatiile asiguratului in cazul riscului privind operatiunile de cabotaj:
      • sa efectueze operatiunile de cabotaj in conformitate cu prevederile legale aplicabile, inclusiv cu actele cu putere de lege si actele administrative in vigoare in statul membru gazda;
      • sa detina licenta comunitara, iar conducatorul auto sa detina atestat de conducator auto, conform reglementarilor legale;
      • sa fie in masura sa prezinte in orice moment dovezi clare privind transportul international desfasurat care a avut ca urmare operatiunile de cabotaj, precum si dovezi clare privind fiecare dintre operatiunile de cabotaj consecutive desfasurate. Aceste dovezi vor cuprinde pe langa documentele prevazute in conditiile generale de asigurare, si urmatoarele elemente pentru fiecare operatiune:
        • numele, adresa si semnatura expeditorului;
        • numele, adresa si semnatura operatorului de transport rutier de marfuri;
        • numele si adresa destinatarului, precum si semnatura acestuia si data livrarii, odata ce marfurile au fost livrate;
        • locul si data preluarii marfurilor si locul prevazut pentru livrare;
        • descrierea curenta a naturii marfii si modul de ambalare, precum si, in cazul marfurilor periculoase, descrierea general recunoscuta a acestora si numarul de colete, marcajele specifice si numerele acestora;
        • greutatea bruta a marfurilor sau cantitatea de marfuri altfel exprimata;
        • numerele de inmatriculare ale vehiculelor;
      • in cazul producerii evenimentelor asigurate, se va atasa la dosarul de dauna scrisoarea de trasura aferenta fiecarui transport de marfuri, precum si alte documente care sa faca dovada efectuarii acestuia;
    Obligatiile Asiguratorului: 

                   Principalele obligatii, pe care GROUPAMA Asigurari S.A. le are in calitatea sa de asigurator, prin polita de asigurare CMR sunt:

    • se obliga ca la producerea evenimentului asigurat, sa-l despagubeasca pe asigurat in forma si in cuantumul prevazut in contractul de asigurare;
    • va instiinta in scris, pe asigurat cu privire la motivele privind neacoperirea totala sau partiala a daunei;
    • amana plata despagubirii daca in legatura cu evenimentul care a produs dauna, a fost instituita impotriva asiguratului sau a prepusilor acestuia o procedura penala, pana la finalizarea acesteia;
    • refuza plata despagubirii daca:
      • asiguratul nu si-a indeplinit obligatiile din contract, in masura in care din acest motiv nu a putut determina cauza producerii riscului asigurat, marimea daunei sau cuantumul despagubirii datorate;
      • cererea de despagubire este frauduloasa sau are la baza declaratii false;
    Procedura Daune: 
    • Constatarea si evaluarea daunelor se face de catre asigurator, direct sau prin imputerniciti, impreuna cu asiguratul sau imputernicitii sai si/sau cu beneficiarul;
    • Stabilirea si plata despagubirilor se face de catre asigurator, pe baza documentatiei complete referitoare la cauzele si imprejurarile in care s-a produs evenimentul asigurat:
      • formularul de constatare amiabila, documentul politiei sau al altor autoritati, cuprinzand elemente de natura sa stabileasca raspunderea rezultata din CMR;
      • copia contractului de transport (CMR) din care sa rezulte caracterul international al transportului, drepturile si obligatiile partilor (ale transportatorului, beneficiarului);
      • copia comenzii de transport din care sa rezulte conditiile concrete in care ar fi trebuit sa se execute transportul (felul mijlocului de transport, data si locul incarcarii, ruta, durata transportului, temperatura necesara transportului in cazul marfurilor perisabile, alte conditii impuse);
      • copie scrisoare de trasura (CMR) completata cu toate datele cerute de imprimat pentru transportul respectiv, pe care sa existe, in caz de pierderi sau avarii aparente, mentiunea facuta de destinatar (beneficiar) referitoare la eventualele daune (degradari ale marfii);
      • rezervele adresate in scris transportatorului de catre destinatar, in cazul pierderilor sau avariilor neaparente;
      • copia documentelor de plata a taxelor de transport, taxelor de parcare, a taxelor vamale sau a altor cheltuieli ivite pe parcursul transportului;
      • copie autorizatie sanitara pentru vehicul, copie certificat fitosanitar care insoteste marfa transportata, in cazul marfurilor ce necesita eliberarea obligatorie a acestui certificat (produse alimentare alterabile, fructe etc.);
      • copia foii de parcurs pentru transportul respectiv;
      • copii ale facturilor interne si externe ale marfurilor transportate din care sa rezulte cantitatea transportata, si preturile in lei si/sau valuta per kg, /buc. etc.;
      • copii ale diagramelor tahograf si termograf care sa corespunda cu perioada transportului;
      • declaratia conducatorului auto din care sa rezulte cauzele, imprejurarile si culpa in producerea daunelor la marfurile transportate;
      • acte oficiale din care sa rezulte concret cauzele care au determinat nerespectarea duratei de transport prevazuta in contract si care au cauzat distrugerea sau avarierea marfii;
      • copia declaratiei vamale;
      • copii ale documentelor de constatare a daunelor la marfurile transportate, intocmite in strainatate la cererea beneficiarului (traduse si legalizate) si fotografii daca este cazul;
      • avizarea transportatorului de catre firma exportatoare;
      • proces verbal intocmit de transportator cu privire la cauzele si imprejurarile producerii daunelor la marfa transportata;
      • fotografii ale marfii avariate;
      • cererea de despagubire a pagubitului catre asigurat;
      • copia documentului de plata prin care asiguratul a platit pagubitului (beneficiarului) pentru marfa depreciata sau distrusa;
      • cererea de despagubire a asiguratului;
    • Asigurarea priveste transporturile cu vehiculele mentionate in polita, cu conditia ca evenimentul asigurat sa se fi produs in perioada de valabilitate a contractului de asigurare;
    • In cazul producerii unui eveniment asigurat despagubirea datorata de catre asigurator nu va putea depasi valoarea marfurilor, conform valorii din factura, la data si locul primirii lor pentru transport, nici suma justificata a avariilor si pierderilor materiale suferite de marfuri si nici suma asigurata mentionata in polita. In cazul in care cuantumul daunei nu poate fi determinat sau nu exista documente care sa ateste valoarea marfii transportate, despagubirea se va face in functie de greutatea marfii afectate, conf. art. 23 din conventia CMR, la valoarea de 8,33 DST/kg;
    • In suma asigurata mentionata pe polita, despagubirea include si daunele produse de avarieri sau distrugeri prilejuite de masurile necesare de salvare a marfii transportate luate in timpul producerii daunei, precum si cheltuielile facute in vederea limitarii acestora, masuri de salvare si limitare intreprinse exclusiv in scopul limitarii intinderii raspunderii transportatorului pentru marfa transportata si a cuantumului despagubirilor datorate in temeiul acestei raspunderi, daca acestea sunt necesare ca urmare a unor cauze cuprinse in asigurare;
    • Cuantumul despagubirii reprezinta:
      • in caz de dauna totala:
        • valoarea bunurilor preluate in custodie, la data si locul incarcarii, din care se scade dupa caz, valoarea resturilor ce se mai pot intrebuinta sau valorifica;
          • Prin dauna totala se intelege pierderea sau distrugerea in intregime a bunurilor transportate, inclusiv cazurile in care refacerea lor prin reparare, inlocuire, reconditionare, restaurare nu mai este posibila, sau costul refacerii ar depasi valoarea bunurilor transportate.
      • in caz de dauna partiala:
        • costul reparatiei bunurilor distruse sau avariate ori costul de inlocuire, reconditionare, restaurare, din care se scade valoarea resturilor ce se mai pot intrebuinta sau valorifica, sau
        • valoarea pierderii de calitate (deprecierii) care diminueaza valoarea bunurilor respective; gradul de depreciere se stabileste in procente, comparativ cu starea lor la data si locul incarcarii;
          • Prin dauna partiala se intelege:
            • avarierea bunurilor astfel incat acestea se pot reface sau mai pot fi folosite prin repararea partilor componente distruse sau avariate ori prin inlocuirea, reconditionarea, restaurarea acestora, sau
            • pierderea de calitate (deprecierea) a bunurilor ramase dupa producerea evenimentului asigurat si care diminueaza valoarea bunurilor respective, sau
            • avarierea unei cantitati limitate din bunurile/marfurile transportate;
    • Din cuantumul despagubirii se scade valoarea fransizei convenite;
    • Dupa fiecare dauna, suma asigurata se micsoreaza cu suma platita de acesta cu titlu de despagubire, cu incepere de la data platii despagubirii, asigurarea continuand pentru suma ramasa, fara modificarea primei. La cererea asiguratului, limita raspunderii se poate reintregi prin emiterea unui supliment de asigurare, contra platii diferentei de prima corespunzatoare;
    • In orice situatie, in caz de producere a evenimentului asigurat, asiguratorul poate amana plata:
      • atata timp cat exista dubii cu privire la dreptul tertului pagubit de a obtine despagubiri;
      • daca impotriva asiguratului sau a unuia din reprezentantii sau prepusii sai s-a declansat o procedura administrativa sau penala in legatura cu dauna, din motive care sunt edificatoare din punct de vedere al riscului asigurat si/sau al dreptului la despagubire, pana la incheierea definitiva a acestei proceduri;
    • Asiguratorul are dreptul sa nu plateasca despagubirea in cazul in care cererea de despagubire este frauduloasa, are la baza declaratii false sau daca asiguratul ori alta persoana actionand in numele sau a contribuit cu intentie ori prin culpa grava la producerea daunei;
    • Daca asiguratul a comunicat date inexacte sau incomplete ori daca nu a comunicat imediat modificarile aparute, asiguratorul are dreptul:
      • inainte de producerea evenimentului asigurat, sa modifice corespunzator contractul de asigurare cu majorarea corespunzatoare a primei de asigurare sau sa il rezilieze daca, cunoscand exact imprejurarile, nu l-ar fi incheiat, instiintand despre aceasta in scris asiguratul, printr-o notificare de reziliere transmisa cu 10 zile inainte de data incetarii contractului;
      • dupa producerea evenimentului asigurat, sa reduca despagubirea cuvenita proportional cu raportul dintre prima stabilita si cea care, cunoscand exact imprejurarile ar fi fost cuvenita sau sa refuze plata despagubirii daca fata de acele imprejurari contractul de asigurare nu s-ar fi incheiat;
    • Dupa depunerea de catre asigurat a tuturor actelor si documentelor necesare instrumentarii dosarului de dauna si stabilirea cuantumului despagubirii, asiguratorul va efectua plata in maxim 30 de zile calendaristice;
    • In cazurile in care in contractul de asigurare atat suma asigurata cat si prima s-au stabilit in lei, despagubirea se plateste in lei. Daca suma asigurata si prima s-au stabilit in valuta, despagubirea se plateste in lei, calculati la cursul de referinta al B.N.R. de la data producerii evenimentului asigurat. In cazul in care suma asigurata si prima au fost stabilite in valuta, evenimentul asigurat s-a produs in afara teritoriului Romaniei si asiguratul justifica cu acte si documente legale cuantumul prejudiciului in valuta, despagubirea se achita in valuta in care a fost incheiat contractul de asigurare. Asiguratorul are dreptul sa achite despagubirea si in alta valuta.
    • In cazul daunelor produse ca urmare a producerii riscului de furt, despagubirea se plati in maxim 60 de zile calendaristice de la data depunerii de catre asigurat a tuturor actelor si documentelor necesare instrumentarii dosarului de dauna si numai daca institutiile sau organele abilitate confirma in scris faptul ca marfurile nu au fost gasite;
    • Daca bunurile au fost gasite dupa plata despagubirii, asiguratul sau beneficiarul, in functie de persoana careia i se face restituirea marfurilor, va restitui asiguratorului, in termen de maxim 15 zile de la data la care au intrat in posesia bunurilor gasite, dupa caz:
      • despagubirea primita aferenta bunurilor gasite, daca bunurile au fost gasite in stare buna;
      • diferenta dintre despagubirea primita aferenta bunurilor gasite si costul reparatiei partilor componente sau pieselor avariate, ori costul de inlocuire, reconditionare sau restaurare, daca bunurile au fost gasite avariate / incomplete si repararea acestora mai este posibila;
    • Sarcina probei in ceea ce priveste indeplinirea conditiilor de acoperire a riscului de furt, conform prezentei clauze, ii revine asiguratului.

    Notificare daune:

    Call Center Constatare daune - ALO GROUPAMA -

    Tel: 0374 110 110

    de LUNI pana VINERI, intre 8:00 – 20:00 -

    Diverse: 

                  Asiguratorul este subrogat in drepturile asiguratului impotriva celor raspunzatori de producerea pagubei iar asiguratul este obligat sa-i prezerve acest drept asiguratorului, sub sanctiunea nedecontarii daunei.

                  Asiguratorul este exonerat de raspundere pentru partea din dauna ce ramane, in sarcina asiguratului fata de tertii prejudiciati, asiguratul raspunzand fata de acestia pentru partea din prejudiciu neacoperita prin asigurare.

                  Dreptul la actiune privind solicitarea de despagubire in baza politei de asigurare se stinge in termen de 2 ani de la data expirarii termenului stabilit pentru plata despagubirii.

                  Modificarea politei de asigurare se poate face numai prin intelegere scrisa intre parti.

                  Denuntarea politei de asigurare se poate face unilateral de catre fiecare parte in 20 de zile si in conditiile expres mentionate.

                  Orice diferent intre parti se solutioneaza pe cale amiabila sau in caz contrar in instantele de judecata din Romania.

                  Asiguratul poate apela la Fondul de Garantare a Asiguratilor care este gestionat de Autoritatea de Supraveghere din Romania in cazul in care asiguratorul se afla in procedura de faliment sau insolventa.