RCA 2024 - ASIROM Vienna Insurance Group - Pitesti - Arges
ROMANIA, Bucuresti, Sector 2, Bd. Carol I, nr. 31-33.
Tel: 021.317.81.36, 021. 601 10 99, 021.601.12.87
Fax: 021.317.81.32, 021 601 12 88
ASIGURAREA ROMANEASCA - ASIROM Vienna Insurance Group este o companie de asigurari cu un istoric de peste 25 ani pe piata de asigurari din Romania. Stabilitatea si trainicia sa au facut ca in anul 2007 sa fie acceptata in grupul austriac VIENNA INSURANCE GROUP (VIG), care este lider pe piata asigurarilor din Europa Centrala si de Est, cu o experienta de peste 190 ani, cu cca. 50 de companii in peste 25 de tari si avand peste 24 000 de angajati. In acelasi timp, ASIROM se afla intr-o relatie foarte buna de cooperare cu ERSTE GROUP, partener strategic al VIG. Putem spune ca ASIROM, este in prezent, o companie de asigurari moderna, racordata la cerintele pietei, stabila si o companie care continua sa ofere incredere clientilor sai. ASIROM Vienna Insurance Group este autorizata sa comercializeze produse de asigurare proprii, in Romania, fiind inregistrata in Registrul Asiguratorilor la numarul RA-023-10.04.2003.
ASIGURAREA ROMANEASCA - ASIROM Vienna Insurance Group are in portofoliu, polita / contractul RO/01/TO/XZ, de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule, RCA, care acopera raspunderea civila delictuala a proprietarului sau a utilizatorului unui vehicul pentru prejudiciile produse unei terte parti, prin intermediul vehiculului inmatriculat sau inregistrat in Romania. Prin vehicul se intelege un mijloc de transport cu sau fara propulsie proprie, destinat deplasarii pe uscat, inclusiv orice tip de remorca, indiferent daca este cuplata sau nu, cu exceptia celor care se deplaseaza pe sine (exclusiv tramvaiele), bicicletelor sau vehiculelor cu tractiune animala, pentru care nu exista obligatia legala de inmatriculare sau inregistrare.
Persoanele fizice sau juridice care au in proprietate vehicule supuse inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si tramvaie au obligatia sa se asigure pentru cazurile de raspundere civila ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de vehicule in urmatoarele limitele teritoriale de acoperire a asigurarii RCA:
- teritoriul Romaniei;
- teritoriile statelor membre ale Uniunii Europene, ale statelor parti la Acordul privind Spatiul Economic European si teritoriul Confederatiei Elvetiene;
- teritoriile statelor situate intre doua state membre ale Uniunii Europene, in care nu exista birou national auto;
- teritoriile statelor in care sunt competente birourile nationale auto care au semnat Acordul multilateral.
Prin exceptie, nu au obligatia incheierii unui contract RCA persoanele fizice si juridice care utilizeaza exclusiv vehicule in scopul antrenamentelor, curselor, intrecerilor sau raliurilor, organizate legal; pentru riscurile ce deriva din aceste activitati, proprietarii de vehicule sau organizatorii competitiei se pot asigura facultativ.
Dovada incheierii asigurarii RCA, in cazul controalelor efectuate de catre autoritatile abilitate, o constituie:
- contractul RCA emis de catre asigurator, pentru perioada de valabilitate inscrisa;
- documentul international de asigurare (cartea verde);
- documentele internationale de asigurare de raspundere civila a vehiculelor (cartea verde), eliberate de asiguratorii RCA din alte state, cu valabilitate pe teritoriul Romaniei si numai pentru perioada mentionata in acestea, sau polita de asigurare de frontiera pentru vehiculele inmatriculate / inregistrate in afara Spatiului Economic European si a Confederatiei Elvetiene.
Asiguratorul RCA confirma valabilitatea contractului RCA si elibereaza copii ale acestuia la solicitarea:
- instantelor de judecata si a autoritatilor publice;
- asiguratorilor care s-au subrogat in drepturile persoanei prejudiciate;
- asiguratorilor RCA ai persoanei vinovate de producerea accidentului in cazul compensarii directe;
- altor persoane fizice si juridice care justifica un interes legitim.
Pentru vehiculele inmatriculate sau inregistrate in alte state pentru care se solicita incheierea contractului RCA in vederea inmatricularii sau inregistrarii permanente in Romania, dupa caz, incheierea contractului este conditionata de prezentarea dovezii inregistrarii fiscale a vehiculului in Romania.
Limitele de despagubire ale contractului / politei de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule, RCA de la ASIGURAREA ROMANEASCA - ASIROM Vienna Insurance Group sunt:
- pentru pagubele materiale produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste, pentru accidente produse incepand cu 1 ianuarie 2017, la un nivel de 1.220.000 euro, echivalent in lei la cursul de schimb al pietei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Nationala a Romaniei;
- pentru vatamari corporale si decese, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste, pentru accidente produse incepand cu 1 ianuarie 2017, la un nivel de 6.070.000 euro, echivalent in lei la cursul de schimb al pietei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Nationala a Romaniei.
In cazul in care in acelasi eveniment au fost prejudiciate mai multe persoane si valoarea totala a prejudiciilor depaseste limitele de despagubire specificate in contractul RCA, despagubirea va fi stabilita in functie de cota-parte din valoarea prejudiciului care revine fiecarei persoane indreptatite la despagubire pentru prejudiciile suferite in acelasi accident.
Limitele teritoriale de acoperire ale asigurarii de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule de la ASIGURAREA ROMANEASCA - ASIROM Vienna Insurance Group sunt:
- teritoriul Romaniei;
- teritoriile statelor membre ale Uniunii Europene, ale statelor parti la Acordul privind Spatiul Economic European si teritoriul Confederatiei Elvetiene;
- teritoriile statelor situate intre doua state membre ale Uniunii Europene, in care nu exista birou national auto;
- teritoriile statelor in care sunt competente birourile nationale auto care au semnat Acordul multilateral.
A | Austria | |
AL | Albania | |
AND | Andorra | |
AZ | Azerbaijan | |
B | Belgia | |
BG | Bulgaria | |
BIH | Bosnia-Hertegovina | |
BY | Belarus | |
CH | Elvetia | |
CY | Cipru | |
CZ | Cehia | |
D | Germania | |
DK | Danemarca | |
E | Spania | |
EST | Estonia | |
F | Franta | |
FIN | Finlanda | |
GB | Marea Britanie | |
GR | Grecia | |
H | Ungaria | |
HR | Croatia | |
I | Italia | |
IL | Israel | |
IR | Iran | |
IRL | Irlanda | |
IS | Islanda | |
L | Luxemburg | |
LT | Lituania | |
LV | Letonia | |
M | Malta | |
MA | Maroc | |
MD | Moldova | |
MK | Macedonia | |
MNE | Muntenegru | |
N | Norvegia | |
NL | Olanda | |
P | Portugalia | |
PL | Polonia | |
RUS | Rusia | |
S | Suedia | |
SRB | Serbia | |
SK | Slovacia | |
SLO | Slovenia | |
TN | Tunisia | |
TR | Turcia | |
UA | Ucraina |
Denumirea si adresele birourilor din fiecare tara semnatara a Conventiei Internationale Carte Verde:
- A AUSTRIA VERBAND DER VERSICHERUNGSUNTERNEHMENÖSTERREICHS, Schwarzenbergplatz 7, Postfach 248, A-1030WIEN, ([43] (1) 711 560
- AL ALBANIA BSHS BYROJA SHQIPTARE E SIGURIMIT, Rruga "Gjergj Fishta",Pall. Edil-Al-It, Kati II-te, TIRANA ([355] (42) 54033
- AND ANDORRA OFICINA ANDORRANA D’ENTITATS D’ASSEGURANÇA D’AUTOMÒBIL, c / o Maria Pla., 33, 3r, 3a. AD500 ANDORRA LA VELLA([376] 86 00 17
- B BELGIUM BUREAU BELGE DES ASSUREURS AUTOMOBILES, Rue de la Charité 33 Bte 2, BE-1210 BRUXELLES ([32] (2) 287 18 11
- BG BULGARIA NATIONAL BUREAU OFBULGARIAN MOTOR INSURERS, 2, Graf Ignatiev Str, floor 2, SOFIA 1000. ([359] (2) 981 11 03
- BIH BOSNIA and HERZEGOVINA BIRO ZELENE KARTE UBOSNI I HERCEGOVINI, Kolodvorska 11A / II, 71000 SARAJEVO ([387] (33) 213 674
- BY BELARUS BELARUSIAN transport INSURANCE BUREAU, 1 Kalvariyskaya St, 220004 MINSK, ([375] (17) 2264 764
- CH SWITZERLAND NATIONALES VERSICHERUNGSBÜRO SCHWEIZ (NVB) SWISS NATIONAL BUREAUOF INSURANCE (NBI) Thurgauerstrasse 101,CH-8152 Opfikon Glattbrugg, ,([41] (44) 628 65 19 - Secretariat ([41] (44) 628 89 30 - For claims only:- Freephone ( 0800 831 831.
- CY CYPRUS MOTORINSURERS’ FUND, 23, Zenon Sozos Str., P.O. Box 22030, 1516 NICOSIA ([357] (22) 763 913 or 764 907
- CZ CZECH REP. ČESKÁ KANCELÁŘ POJISTITELŮ Štefánikova 248 / 32, 150 00 Praha 5,CZECH REPUBLIC ([420] (2) 21 413 660
- D GERMANY DEUTSCHES BÜRO GRÜNE KARTE e.V.,Glockengiesserwall 1, 20095 HAMBURG ([49] (40) 33 44 00
- DK DENMARK DANSK FORENING FORINTERNATIONAL MOTORKØRETØJSFORSIKRING, Amaliegade 10, 1256 KØBENHAVN ([45] (33) 43 55 00
- E SPAIN OFICINA ESPAÑOLA DE ASEGURADORES DE AUTOMOVILES, Sagasta 18, 28004 MADRID ([34] (91) 446 03 00
- EST ESTONIA EESTI LIIKLUSKINDLUSTUSE FOND, Mustamäe tee 44, 10621TALLINN, ([372] 667 1800
- F FRANCE BUREAU CENTRAL FRANÇAIS, 1, rue Jules Lefebvre, 75431 PARIS Cedex 09 ([33] (1) 53 21 50 80
- FIN FINLAND LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS, Bulevardi 28, FIN-00120 HELSINKI 12. ([358] (9) 680 401
- GB U.K. MOTOR INSURERS' BUREAU, Linford Wood House, 6-12 Capital Drive, LinfordWood, MILTON KEYNES MK14 6XT ([44] (1908) 830 001
- GR GREECE MOTORINSURERS' BUREAU-GREECE, 9 Xenophontos Street,ATHENS 105 57 ([30] (210) 32 23 324 / 32 36 562
- H HUNGARY MAGYARBIZTOSÍTÓK SZÖVETSÉGE (MABISZ), Hungarian Motor Insurance Bureau Aradi utca 65-67, H-1062 BUDAPEST / POB 1297, H-1381 BUDAPEST 62 ([36] (1)266 9963
- HR CROATIA HRVATSKI URED ZA OSIGURANJE, Croatian Insurance Bureau, 10000 ZAGREB, Martieva 73, ([385] (1) 46 16 755
- I ITALY UFFICIO CENTRALE ITALIANO, (UCI) Soc. Cons. a r.l, 20145 MILANO, Corso Sempione 39, ([39](02) 34 96 81
- IL ISRAEL Israel Insurance Association, THE GREEN CARDBUREAU, 11 Moshe Levy Str. P.O.B.17160 Rishon-LeZion 75070([972] (3) 9424311
- IR ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN Green Card Bureau of Iran, c / o BIMEHMARKAZI IRAN, 72 Africa Avenue 19157, POB. 19395- 5588, TEHRAN ([98] (21) 22050001 - 5
- IRL IRELAND MOTORINSURERS' BUREAU OFIRELAND, Insurance House, 39 Molesworth Street, DUBLIN2 ([353] (1) 676 9944
- IS ICELAND ALÞJÓÐLEGAR BIFREIÐATRYGGINGARÁ ÍSLANDI, Borgartúni 35, 105 REYKJAVÍK ([354] 568 1612
- L LUXEMBOURG BUREAU LUXEMBOURGEOIS DES ASSUREURS, 75 rue de Mamer, L-8081 BERTRANGE Luxembourg ([352] 45 73 04
- LT LITHUANIA MOTORINSURERS’ BUREAUOFTHE REPUBLIC OFLITHUANIA, Algirdo 38, LT-03606 VILNIUS, ([370] 5 216 28 60
- LV LATVIA LATVIJAS TRANSPORTLĪDZEKĻU APDROŠINĀTĀJU BIROJS, 9, Lomonosova Street, Riga LV-1019([371] 7114300
- M MALTA MALTA GREEN CARDBUREAU, 43A / 2 St Paul's Buildings, West Street, VALLETTA VLT 12 ([356] 21 238 253
- MA MOROCCO BUREAU CENTRAL MAROCAINDES STÉS D'ASSURANCES, 154, Blvd d'Anfa, 01 - CASABLANCA([212](22) 39 18 57, 39 18 59
- MD MOLDOVA "ARCA" NATIONAL AGENCY OF INSURERS, Stefan Cel Mare str., 182, office 508, 2012 CHISINAU, ([373] 22 221 970
- MK F.Y.R.O.M. NATIONAL INSURANCE BUREAU, "Mitropolit Trodosij Galagnov" str.,no.28 / IV SKOPJE, ([389] (2) 3136 172
- MNE MONTENEGRO ASSOCIATION – NATIONAL BUREAU OF MONTENEGRO INSURERS, PC Europoint, Bul. Sv. Petra Cetinjsklog 1A / II, 81000 PODGORICA([382] 20 243 440
- N NORWAY TRAFIKKFORSIKRINGSFORENINGEN, HansteensGate 2, Postboks 2551 Solli, 0202 OSLO ([47] (22) 04 86 00
- NL NETHERLANDS NEDERLANDS BUREAUDER MOTORRIJTUIGVERZEKERAARS, Handelskade 49 NL-2288 BA RIJSWIJK, ZH ?[31] (70) 3408 280
- P PORTUGAL GABINETE PORTUGUÊS DE CARTA VERDE-GPCV, Rua Rodrigo de Fonseca no.41 P - 1250 190 LISBOA([351] (21) 384 8101 / 02
- PL POLAND POLISH MOTOR INSURERS’ BUREAU, ul. Swietokrzyska 14, PL 00-050WARSAW ([48] (22) 826 46 33
- RO ROMANIA BIROUL ASIGURATORILOR DE AUTOVEHICULE DINROMANIA (BAAR), 40-40bis Vasile Lascar Street, 2 Bucharest, code 020502, Romania([40] (21) 319 13 02, [40] (21) 319 13 03
- RUS RUSSIA RUSSIAN ASSOCIATION OF MOTORINSURERS , 27 bld. 3, Lusinovskaya str., 115093, Moscow , (Secretariat - [7] (495) 771 69 47. For claims [7] (495) 641 27 87
- S SWEDEN TRAFIKFÖRSÄKRINGSFÖRENINGEN,Karlavagen 108, STOCKHOLM / Box 24035, SE-104 50 STOCKHOLM ([46] (8) 522 782 00
- SRB SERBIA UDRUZENJE OSIGURAVACA SRBIJE, Bulevar Despota Stefana 68b, P.O. Box 12-18, 11108 BEOGRAD 12, ([381] (11) 2750 359, 2767 443
- SK SLOVAK REP SLOVENSKÁ KANCELÁRIA POIST'OVATEL'OV Trnavská cesta 82, 826 58 BRATISLAVA 29([421] (2) 4444 1633
- SLO SLOVENIA SLOVENSKO ZAVAROVALNO ZDRUŽENJE, GIZ, 1001 LJUBLJANA, Železna cesta 14, P.O.Box 2512([386] (1) 4377 098 / 4735 322
- TN TUNISIA BUREAU UNIFIÉ AUTOMOBILE TUNISIEN, 5, Rue IBNZOHR cité Jardin le belvédère 1002 Tunis, ([216](71)841 514 or [216] (71) 841 784
- TR TURKEY TÜRKIYE MOTORLUTASIT BÜROSU (TURKISH MOTOR INSURANCE BUREAU) Büyükdere Cad Oya Sk. Devran Apt. 2 / 1, 34394 Gayrettepe, ISTANBUL, ([90] (212) 217 5968, 217 5969,, 217 5970, 217 5971
- UA UKRAINE MOTOR (transport) INSURANCE BUREAUOFUKRAINE P.O.B. 272, KYIV-2, 02002, UKRAINE ,([38] (044) 239 20 27
Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania
BAAR se constituie ca asociatie profesionala, independenta si autonoma a tuturor societatilor de asigurare, indiferent de forma de organizare si de statul in care isi au sediul social, care, in baza legii, au dreptul sa practice in Romania asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertelor persoane prin accidente de vehicule RCA.
BAAR are urmatoarele atributii:
- de birou national auto;
- de organism de plata a despagubirilor;
- de centru de informare;
- de organism de compensare;
- de a asigura dezvoltarea si gestionarea bazei de date CEDAM;
- de a publica statistici privind asigurarile auto la nivel national si international;
- de a elabora si publica analize si studii comparative privind tarifele utilizate de asiguratorii RCA din statele membre si alte informatii considerate relevante pentru asigurarea RCA;
- de a publica statistici privind evolutia nivelurilor despagubirilor in cazurile de vatamare a integritatii corporale sau a sanatatii ori pentru deces;
- de a furniza autoritatii competente din subordinea Ministerului Afacerilor Interne cu atributii de organizare si coordonare a activitatii de evidenta si eliberare a certificatelor de inmatriculare si a placutelor cu numere de inmatriculare datele referitoare la vehiculele asigurate pentru raspundere civila pentru pagube produse tertelor persoane prin accidente de circulatie, in conditiile prevazute de art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 189 / 2005 pentru stabilirea unor masuri privind vehiculele rutiere inmatriculate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 432 / 2006.
Pentru indeplinirea atributiilor de birou national auto, de organism de plata a despagubirilor si de organism de compensare, BAAR isi constituie o structura proprie denumita Fondul national de protectie, prin contributia tuturor membrilor, proportional cu volumul primelor brute incasate din vanzarea contractelor RCA / Carte Verde; disponibilul Fondului national de protectie, contributia si termenele de plata la acesta se stabilesc prin reglementari ale A.S.F. la propunerea BAAR, astfel incat BAAR sa isi poata indeplini in orice moment atributiile de birou national auto, de organism de plata a despagubirilor si de organism de compensare.
Pentru neplata la termen a sumelor cuvenite BAAR se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere, calculate in conformitate cu reglementarile legale in vigoare, aplicabile la colectarea creantelor bugetare; dobanzile si penalitatile platite vor fi virate in contul BAAR.
Actul prin care se constata si se individualizeaza obligatia unui asigurator de plata a contributiei la BAAR constituie, potrivit legii, titlu de creanta; la data scadentei, titlul de creanta devine titlu executoriu, in baza caruia BAAR declanseaza procedura silita de recuperare a creantelor, conform dispozitiilor Codului de procedura civila.
In exercitarea atributiilor prevazute, BAAR despagubeste persoanele prejudiciate in calitate de garant al obligatiei de despagubire si, dupa plata despagubirii, se subroga in drepturile acestora dobandind un drept de regres impotriva persoanei sau persoanelor responsabile pentru repararea prejudiciului, in privinta despagubirii platite, a cheltuielilor legate de instrumentarea si lichidarea pretentiilor de despagubire, precum si pentru dobanda legala aferenta cheltuielilor efectuate.
BAAR incheie memorandumuri / protocoale de colaborare privind schimbul de informatii cu autoritatile, institutiile si societatile care contribuie la siguranta circulatiei pe drumurile publice; pentru indeplinirea atributiilor prevazute, BAAR incheie acorduri cu entitatile echivalente din celelalte state.
In vederea indeplinirii de catre A.S.F. a obiectivelor privind supravegherea prudentiala, BAAR furnizeaza, la cererea A.S.F. sau din proprie initiativa, date si informatii sintetice privind asigurarea RCA, cu respectarea legislatiei in domeniul concurentei.
Conducerea asociatiei, criteriile care trebuie indeplinite de catre persoanele propuse pentru functiile de conducere, actul constitutiv, statutul si modificarile acestora, nivelurile cotizatiilor, ale contributiilor pentru fond si ale taxei de administrare a bazei de date se stabilesc de catre BAAR cu avizul prealabil al A.S.F.
Bugetul de venituri si cheltuieli al asociatiei, atat cel preliminar, cat si executia acestuia, se aproba de catre A.S.F.
La cererea proprietarilor de autovehicule, BAAR elibereaza in termen de 15 zile calendaristice un certificat privind daunele inregistrate.
Atributii ale BAAR in calitate de organism de plata a despagubirilor
In calitate de organism de plata a despagubirilor, BAAR garanteaza fara a avea beneficiu de discutiune despagubirea persoanelor prejudiciate, rezidenti ai statelor membre, prin accidente produse pe teritoriul Romaniei sau pe teritoriul unui alt stat membru decat statul lor de rezidenta, prin intermediul unor vehicule care stationeaza in mod obisnuit pe teritoriul Romaniei sau pe teritoriul unui stat al carui birou national auto nu a semnat Acordul multilateral, neasigurate RCA, cu toate ca, in conformitate cu prevederile legii, pentru acestea trebuia incheiata asigurarea RCA, sau prin intermediul unor vehicule neidentificate, in urmatoarele conditii:
- daca vehiculul sau tramvaiul a fost identificat, dar nu era asigurat pentru RCA, se acorda despagubiri atat pentru daune materiale, cat si pentru vatamarea integritatii corporale sau sanatatii ori pentru deces;
- daca vehiculul sau tramvaiul ramane neidentificat, se acorda despagubiri pentru vatamarea integritatii corporale sau sanatatii ori pentru deces; prin exceptie, se acorda despagubiri si pentru daune materiale cu aplicarea unei fransize de 500 euro in echivalent lei la cursul comunicat de BNR la data producerii accidentului, daca in urma unui astfel de accident a rezultat decesul unei persoane sau s-a pricinuit integritatii corporale sau sanatatii unei persoane o vatamare care necesita pentru vindecare ingrijiri medicale mai mult de 60 de zile; accidentul produs de un vehicul care a ramas neidentificat este accidentul in care respectivul vehicul a intrat in coliziune directa cu persoana accidentata sau cu bunul pe care l-a avariat, dupa care a parasit locul accidentului;
- in situatia producerii riscului pe perioada suspendarii contractului RCA.
BAAR intervine in calitate de organism de plata a despagubirilor si in cazul accidentelor provocate pe teritoriul Romaniei sau pe teritoriul unui alt stat membru, prin intermediul unui vehicul neasigurat pentru RCA, exportat dintr-un alt stat membru in Romania, daca accidentul se produce in termen de 30 de zile de la data acceptarii exportului.
Nu pot beneficia de despagubiri persoanele care la data producerii accidentului au posibilitatea sa isi recupereze prejudiciile suferite in baza unei asigurari facultative sau obligatorii ori in baza legii si nici cele care au urcat de bunavoie in vehiculul condus de catre persoana vinovata pentru producerea accidentului, daca se dovedeste ca acestea stiau ca pentru vehiculul respectiv nu era in vigoare un contract RCA.
Nicio entitate care a compensat in orice fel persoanele prejudiciate sau a oferit acestora servicii in legatura cu prejudiciile suferite, inclusiv SERVICII MEDICALE, in baza unor contracte incheiate ori in baza legii, nu are dreptul sa solicite de la BAAR recuperarea cheltuielilor efectuate.
Cuantumul prejudiciului suferit de persoanele prejudiciate prin accidente de vehicule produse pe teritoriul Romaniei, precum si persoanele care pot beneficia de despagubiri si conditiile de interventie ale BAAR in calitate de organism de plata a despagubirilor sunt stabilite in conformitate cu prevederile normelor in vigoare in Romania la data producerii accidentului.
Pentru cazurile de dauna care sunt solutionate prin intermediul organismelor de compensare sau al fondurilor de garantare din statele de resedinta ale persoanelor pagubite sau din statele pe teritoriul carora s-au produs accidentele, cuantumul prejudiciului este stabilit de aceste organisme, in conditiile respectarii clauzelor acordului pe care l-au incheiat cu BAAR.
BAAR nu poate plati despagubiri pentru prejudiciile cauzate in unul si acelasi accident care sa depaseasca limitele de raspundere ale asiguratorului RCA prevazute de legislatia in vigoare la data producerii accidentului in Romania sau de legislatia in vigoare a celorlalte state pe teritoriul carora s-a produs accidentul, din care va fi dedusa, dupa caz, fransiza prevazuta prin lege.
Atributii ale BAAR in calitate de centru de informare
In calitate de centru de informare, BAAR are urmatoarele atributii:
- furnizeaza, la solicitarea persoanelor prejudiciate sau a centrelor de informare din celelalte state semnatare ale Acordului cu privire la schimbul de informatii intre centrele de informare, date privind:
- numele si adresa asiguratorului RCA pentru vehiculul condus de vinovatul de producerea accidentului;
- numele si adresa reprezentantului de despagubiri al asiguratorului RCA, emitent al contractului RCA pentru vehiculul condus de catre conducatorul auto vinovat de producerea accidentului, in statul de resedinta al persoanei prejudiciate;
- numarul contractului RCA;
- numele si adresa organismului autorizat sa primeasca si sa solutioneze cererile de despagubire in statul de resedinta al persoanei prejudiciate, pentru vehiculul condus de catre conducatorul auto vinovat de producerea accidentului sau pentru cazul in care persoana proprietara a vehiculului respectiv beneficiaza de derogare de la obligativitatea incheierii contractului RCA;
- furnizeaza, la solicitarea scrisa a persoanelor prejudiciate care fac dovada unui interes legitim, urmatoarele categorii de informatii referitoare la vehiculul condus de catre conducatorul vehiculului vinovat de producerea accidentului:
- numele si prenumele ori denumirea proprietarului, precum si adresa de domiciliu sau sediul;
- numele si prenumele ori denumirea utilizatorului, precum si adresa de domiciliu.
In scopul indeplinirii atributiilor prevazute, BAAR are drept de acces pentru consultarea evidentelor cu vehicule inmatriculate sau inregistrate in Romania administrate de autoritatile publice, in conditii stabilite prin protocol incheiat intre A.S.F. si Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor din Ministerul Afacerilor Interne.
Informatiile comunicate de asiguratorul RCA sunt transmise centrelor de informare nationale din statele membre.
Solicitarea se poate face de catre persoana prejudiciata, in mod direct sau prin intermediul centrului de informare din statul de resedinta.
Furnizarea de date cu caracter personal se face cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 677 / 2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare.
BAAR nu poate prelucra datele cu caracter personal la care are acces in alte scopuri decat cel pentru care are stabilt dreptul de acces.
Prin protocolul se stabilesc inclusiv masurile de natura organizatorica si tehnica pentru asigurarea securitatii prelucrarilor de date cu caracter personal efectuate, in conditiile legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal, precum si masuri necesare pentru asigurarea:
- controlului accesului la sisteme;
- controlului utilizatorilor;
- controlului accesului la date;
- stabilirii profilurilor utilizatorilor in raport cu sarcinile relevante;
- mecanismelor necesare exercitarii drepturilor de catre persoana vizata;
- mecanismelor necesare pentru verificarea legalitatii prelucrarilor;
- securitatii prelucrarilor de date cu caracter personal.
Atributii ale BAAR in calitate de organism de compensare
In calitate de organism de compensare, BAAR intervine in urmatoarele situatii:
- daca in termen de 3 luni de la data la care a adresat o cerere de despagubire persoana rezidenta in Romania care a suferit un prejudiciu cauzat de un accident de vehicule produs pe teritoriul unui stat situat in limitele teritoriale de acoperire, cu exceptia Romaniei, sau pe teritoriul unui stat tert al carui birou national a aderat la sistemul Carte Verde, prin intermediul unui vehicul care stationeaza in mod obisnuit pe teritoriul unui stat membru al Spatiului Economic European, cu exceptia Romaniei, nu a fost despagubita sau nu a primit un raspuns motivat de la asiguratorul RCA al vehiculului respectiv sau de la reprezentantul de despagubiri al asiguratorului RCA in Romania;
- daca asiguratorul RCA nu si-a desemnat un reprezentant de despagubire pe teritoriul Romaniei;
- daca in termen de doua luni de la data producerii accidentului asiguratorul RCA nu poate fi identificat.
BAAR, ca organism de compensare, nu are calitate procesuala pasiva sau de parte responsabila civilmente in raport cu persoanele prejudiciate in urma producerii accidentelor de vehicule.
Persoanele juridice care s-au subrogat in drepturile persoanelor pagubite prin accidente produse in conditiile prevazute anterior nu pot sa depuna cereri de despagubire la BAAR.
Fondul national de protectie, ca structura proprie a BAAR, se constituie din Fondul comun Carte Verde detinut si administrat de BAAR si din 95% din disponibilul preluat de la Fondul de Protectie a Victimelor Strazii; diferenta de 5% din disponibilul respectiv este utilizata pentru cheltuielile de functionare ale BAAR.
Asigurarea obligatorie RCA de la ASIGURAREA ROMANEASCA - ASIROM Vienna Insurance Group se emite (incheie) in sistem electronic.
Contractul RCA se incheie pe o perioada cuprinsa intre o luna si 12 luni, multiplu de o luna, in functie de optiunea asiguratului.
Valabilitatea incepe de la ora 00:00 a zilei urmatoare celei in care a fost incheiat contractul RCA si se incheie la ora 24:00 a ultimei zile mentionata in contract.
Data de intrare in valabilitate a unui contract RCA nu poate fi mai mare de 30 zile calendaristice de la data emiterii acestuia.
Prin exceptie, contractul RCA se poate incheia pe o perioada mai mica de o luna in urmatoarele situatii:
- pentru vehiculele inmatriculate / inregistrate in alte state membre pentru care se solicita asigurarea in vederea importului in Romania, pe o perioada de maximum 30 de zile de la data dobandirii proprietatii, dovedita cu documente justificative;
- pentru vehiculele destinate exportului, pe o perioada de maximum 30 de zile.
Raspunderea asiguratorului incepe:
- din ziua urmatoare celei in care expira valabilitatea contractului RCA anterior, pentru asiguratul care isi indeplineste obligatia incheierii asigurarii RCA cel mai tarziu in ultima zi de valabilitate a acesteia;
- din ziua urmatoare celei in care s-a incheiat contractul RCA, pentru persoanele care nu aveau o asigurare RCA valabila la momentul incheierii noii asigurari;
- din momentul incheierii contractului RCA, dar nu mai devreme de data intrarii in vigoare a autorizatiei provizorii de circulatie sau a inmatricularii / inregistrarii vehiculului, pentru vehiculele comercializate care urmeaza sa fie inmatriculate / inregistrate.
In situatia in care informatiile furnizate de asigurat nu sunt reale la momentul incheierii contractului RCA, prima de asigurare poate fi recalculata si modificata de asiguratorul RCA dupa notificarea prealabila a asiguratului si exprimarea acordului acestuia. In acest caz, daca asiguratul nu isi exprima acordul cu privire la modificarea conditiilor contractuale, acesta poate denunta contractul RCA in termen de 20 de zile de la data primirii notificarii.
Pentru mentinerea clasei bonus / malus, prin contractul RCA partile pot conveni posibilitatea rascumpararii, respectiv suportarea de catre asigurat a contravalorii despagubirii corespunzatoare evenimentului, asiguratul compensand asiguratorului cuantumul acesteia, ulterior achitarii despagubirii cuvenite persoanei prejudiciate.
Contractul RCA inceteaza:
- la data la care proprietarul vehiculului notifica asiguratorul referitor la transmiterea dreptului de proprietate asupra vehiculului (vanzarea), insotita de documente justificative;
- la data la care vehiculul este radiat din circulatie;
- la implinirea termenului stabilit in contractul RCA.
Contractul RCA se desfiinteaza de drept daca:
- riscul asigurat s-a produs sau producerea lui a devenit imposibila inainte de a se naste obligatia asiguratorului;
- producerea riscului asigurat a devenit imposibila dupa nasterea obligatiei asiguratorului.
In cazurile prevazute anterior, atunci cand asiguratul a platit integral sau in rate prima de asigurare, acesta este indreptatit sa o recupereze proportional cu perioada neexpirata a contractului RCA, daca nu s-au platit sau nu se datoreaza despagubiri pentru evenimente produse in perioada de valabilitate a asigurarii; in cazul in care asiguratorul este obligat la plata unor despagubiri pentru evenimente acoperite prin contractul RCA, asiguratorul este indreptatit sa recupereze de la asigurat prima de asigurare restituita acestuia, la cerere.
Asiguratul poate denunta contractul RCA in cazul retragerii autorizatiei de functionare a asiguratorului sau al pronuntarii de catre instanta judecatoreasca competenta a hotararii privind deschiderea procedurii de faliment a acestuia.
Contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a incheiat un contract RCA in urmatoarele situatii:
- pe perioada suspendarii dreptului de circulatie al vehiculului conform prevederilor legale;
- pe perioada imobilizarii vehiculului.
Asiguratul are obligatia ca, pe toata durata suspendarii contractului RCA, sa imobilizeze vehiculul intr-un spatiu privat, in afara domeniului public, pentru a nu avea potential generator de daune.
In cazul in care, pentru acelasi vehicul, la data producerii accidentului, existau mai multe contracte RCA valabile, despagubirea se suporta in parti egale de catre toti asiguratorii RCA. Despagubirea se plateste integral de catre asiguratorul la care s-a adresat persoana prejudiciata, urmand ca ulterior asiguratorul in cauza sa se indrepte impotriva celorlalti asiguratori pentru recuperarea partii de despagubire, platita in numele acestora.
Asiguratul are obligatia de a informa asiguratorul despre incheierea altor contracte RCA cu alti asiguratori si poate opta pentru mentinerea in vigoare a unui singur contract RCA; dreptul de optiune se exercita o singura data pe perioada unui an calendaristic si poate opta pentru rezilierea contractelor cu data de intrare in vigoare ulterioara primului contract RCA incheiat.
Principalele elemente care va ajuta sa identificati daca vi s-a emis o polita RCA corecta si nu una falsa, sunt:
- formularul politei, cel alb-verde, are inserate in el niste elemente de siguranta (ex. semilune gri, firicele colorate, etc.) observabile in reflexia luminii;
- pe cartea verde, in casuta 11 "semnatura asiguratorului" apare, sigla cololor, stampila ASIGURAREA ROMANEASCA - ASIROM Vienna Insurance Group, direct printata din sistemul de emitere electronica si semnatura originala a celui care a emis polita;
- seria pentru toate politele RCA emise de ASIGURAREA ROMANEASCA - ASIROM Vienna Insurance Group este RO/01/TO/XZ urmata de numarul politei;
- chitanta care atesta plata primei de asigurare este in format electronic (nu scrisa de mana) si poarta antetul ASIGURAREA ROMANEASCA - ASIROM Vienna Insurance Group;
Sistemul de Bonus/Malus care se aplica automat, pe baza istoricului de dauna raportat de catre toate societatile de asigurari autorizate pe segmentul RCA, in baza CEDAM gestionata de Autoritatea de Administrare Financiara prin Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania, este structurat astfel:
Clasa bonus malus | Coeficient aplicat asupra primei de asigurare % |
B8 | 68% |
B7 | 72% |
B6 | 76% |
B5 | 80% |
B4 | 84% |
B3 | 88% |
B2 | 92% |
B1 | 96% |
B0 | 100% |
M1 | 104% |
M2 | 108% |
M3 | 112% |
M4 | 116% |
M5 | 120% |
M6 | 124% |
M7 | 128% |
M8 | 132% |
Sistemul bonus-malus este format din categoria de baza B0, 8 clase de bonus si 8 clase de malus; clasa B0 este atribuita unui nou asigurat, fara istoric in asigurare.
Reducerea sau majorarea stabilita conform sistemului bonus-malus se aplica tarifelor practicate de catre asigurator, la care potentialul asigurat urmeaza sa incheie contractul RCA.
Perioada de referinta este anul calendaristic anterior datei de emitere a contractului RCA.
In cazul contractelor RCA incheiate fara continuitatea valabilitatii perioadei de asigurare, calcularea noii clase de bonus-malus are in vedere si eventualele daune inregistrate in anii anteriori pentru care nu s-a aplicat malus.
Pentru aplicarea unui malus sunt luate in calcul evenimentele pentru care este platita o dauna in perioada de referinta, in care se retine responsabilitatea totala sau partiala a conducatorului auto.
Daca la momentul producerii evenimentului, vehiculul este insusit si utilizat fara acordul proprietarului si acest lucru este sesizat in scris politiei, coeficientul din sistemul bonus-malus al asiguratului este neafectat.
In situatia in care, din motive tehnice, baza de date CEDAM nu poate fi interogata sau datele oferite sunt in neconcordanta cu documentele prezentate de catre asigurat, asiguratorul poate stabili daunalitatea pe baza certificatelor de daunalitate sau pe baza altor documente puse la dispozitie de asigurat.
In cazul neinregistrarii unor daune platite in perioada de referinta, asiguratii beneficiaza de un bonus, respectiv o reducere a primei de asigurare.
Clasa de bonus se pastreaza pe perioada anului calendaristic in care se incheie contractul RCA indiferent de perioada asigurata, cu exceptia situatiilor de rascumparare intervenite in cursul anului calendaristic respectiv. Prevederea se aplica inclusiv pentru clasa bonus-malus corectata.
Daca in perioada de referinta este inregistrata o dauna platita, asiguratii sunt penalizati prin reducerea clasei de bonus in cazul in care asiguratii beneficiaza de clasele B1-B8 si aplicarea clasei de malus in cazul in care asiguratii beneficiaza de clasele B0 si M1-M8, dupa cum urmeaza:
- doua clase, pentru fiecare dauna materiala;
- 4 clase pentru doua sau mai multe daune materiale;
- 6 clase pentru daunele care contin si despagubiri pentru vatamarea sanatatii si a integritatii corporale ori pentru deces.
In situatia in care un asigurat detine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul in parte.
In cazul instrainarii sau radierii vehiculului asigurat, transferul clasei de bonus-malus pe contractul RCA al unui vehicul nou-dobandit se face doar daca contractul anterior a incetat si pornind de la clasa anterioara de bonus-malus, tinand cont de istoricul de daune avizate pana la data transferului, astfel incat platile viitoare de despagubire sa fie preluate in istoricul vehiculului nou dobandit.
Transferul clasei bonus-malus se realizeaza pe baza solicitarii scrise a asiguratului insotite de urmatoarele documente privind:
- instrainarea sau radierea vehiculului;
- achizitia vehiculului nou-dobandit.
Asiguratorii RCA pot lua in calcul si istoricul soferului sau soferilor in ajustarea sistemului de bonus-malus.
Fara a se depasi limitele de despagubire prevazute in contractul / polita de asigurare RCA, in conditiile in care evenimentul asigurat s-a produs in perioada de valabilitate a contractului / politei de asigurare RCA, ASIGURAREA ROMANEASCA - ASIROM Vienna Insurance Group acorda despagubiri in forma baneasca, indiferent de locul in care s-a produs accidentul de vehicul - pe drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulatiei publice, in incinte si in orice alte locuri, atat in timpul deplasarii, cat si in timpul stationarii vehiculului asigurat, pentru:
- vatamari corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial;
- prejudicii materiale, inclusiv costuri de radiere si inmatriculare, costuri cu taxe de timbru, cheltuieli cu limitarea prejudiciului, dovedite cu acte, cheltuieli aferente diminuarii valorii vehiculului dupa reparatii, dovedite cu acte sau expertiza;
- prejudicii reprezentand consecinta lipsei de folosinta a vehiculului avariat, inclusiv inlocuirea temporara a vehiculului, pe baza optiunii persoanei prejudiciate;
- cheltuieli de judecata efectuate de catre persoana prejudiciata sau cheltuieli aferente in cazul solutionarii alternative a litigiului daca solutia este favorabila persoanei prejudiciate;
- cheltuielile legate de transportul vehiculului avariat, apartinand tertului pagubit, de la locul accidentului la:
- locatia in care se gaseste centrul de constatare daune;
- la unitatea reparatoare aleasa de pagubit in vederea repararii vehiculului, cel / cea mai apropiat / apropiata de locul producerii accidentului sau de domiciliul persoanei prejudiciate, dupa caz, daca respectivul vehicul nu se mai poate deplasa prin mijloace proprii, iar asiguratorul nu asigura transportul.
- prejudiciul produs de dispozitivele sau instalatiile cu care a fost echipat vehiculul, inclusiv pentru prejudiciul produs din cauza desprinderii accidentale a remorcii, semiremorcii ori a atasului tractat de vehicul;
- prejudiciul produs din culpa conducatorului vehiculului asigurat inclusiv in cazurile in care la data accidentului conducatorul vehiculului:
- a condus vehiculul fara consimtamantul expres sau prezumat al asiguratului;
- nu este titularul unui permis care atesta dreptul sa conduca vehiculul respectiv;
- nu a respectat obligatiile legale de ordin tehnic cu privire la starea si siguranta vehiculului respectiv.;
- prejudiciul produs prin fapta lucrului, cand prejudiciul isi are cauza in insusirile, actiunea sau inactiunea vehiculului, prin intermediul altui lucru antrenat de deplasarea vehiculului, prin scurgerea, risipirea ori caderea accidentala a substantelor, materialelor sau a obiectelor transportate;
- prejudiciile provocate tertilor, drept consecinta a deschiderii usilor vehiculului, in timpul mersului sau atunci cand vehiculul este oprit ori stationeaza, de catre pasagerii acestuia, fara asigurarea ca nu se pune in pericol siguranta deplasarii celorlalti participanti la trafic;
- prejudiciile provocate tertelor persoane, in situatia conducerii vehiculului sub influenta bauturilor alcoolice sau a stupefiantelor.
Membrii familiei asiguratului, conducatorului auto sau oricarei altei persoane a carei raspundere civila este angajata intr-un accident de vehicule si este acoperita de asigurarea obligatorie RCA nu sunt exclusi, datorita acestei legaturi de rudenie, de la beneficiul asigurarii pentru propriile lor vatamari corporale.
Principalele obligatii pe care le are un asigurat prin contractul / polita de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule, RCA sunt:
- Ca urmare a producerii unui accident de vehicule, asiguratul notifica asiguratorul cu privire la aceasta in termen de 5 zile lucratoare de la producerea accidentului.
- Asiguratul furnizeaza asiguratorului informatii cu privire la cauzele si imprejurarile producerii accidentului, documentele necesare instrumentarii cazului.
- Asiguratul instiinteaza asiguratorul in termenul prevazut mai sus cu privire la faptul ca:
- partea prejudiciata a solicitat despagubirea de la acesta;
- procedurile penale sau administrative au fost indreptate impotriva lui in legatura cu evenimentul produs si informeaza asiguratorul imediat cu privire la desfasurarea acestor proceduri si rezultatul acestora;
- partea prejudiciata si-a exercitat dreptul de a fi despagubita prin inaintarea unei cereri catre o instanta judecatoreasca sau catre o alta autoritate, in situatia in care asiguratul ia cunostinta despre acest lucru;
- informatiile inscrise in contractul RCA au suferit modificari intervenite in timpul derularii contractului.
- Termenele prevazute anterior nu se aplica in situatia in care asiguratul face dovada imposibilitatii indeplinirii acestei obligatii.
- Neindeplinirea de catre asigurat a obligatiei prevazute anterior nu limiteaza dreptul persoanei prejudiciate de a fi despagubita.
- Neprezentarea asiguratului la solicitarea asiguratorului nu ingradeste dreptul persoanei prejudiciate de a fi despagubita.
- Asiguratul transmite partii prejudiciate, la cererea acesteia, informatiile necesare pentru formularea pretentiilor de despagubire, in special:
- numele, prenumele si adresa persoanei care a condus vehiculul asigurat in momentul producerii daunei (copie B.I./C.I. + copie Permis de conducere pentru categoria respectiva de vehicul);
- numele, prenumele si adresa sau denumirea, sediul contractantului ori asiguratului (copie CUI);
- denumirea, sediul asiguratorului care a emis contractul RCA, seria si numarul contractului RCA (copie polita RCA), precum si numarul de inmatriculare / inregistrare al vehiculului asigurat ori numarul de identificare al acestuia (copie Certificat de Inmatriculare a vehiculului / Carte de Identitate a Vehiculului).
ASIGURAREA ROMANEASCA - ASIROM Vienna Insurance Group nu acorda despagubiri pentru:
- cazurile in care proprietarul, utilizatorul sau conducatorul vehiculului vinovat nu are raspundere civila, daca accidentul a fost produs:
- intr-un caz de forta majora;
- din culpa exclusiva a persoanei prejudiciate;
- din culpa exclusiva a unei terte persoane cu urmatoarea exceptie:
- prejudiciile provocate tertilor, drept consecinta a deschiderii usilor vehiculului, in timpul mersului sau atunci cand vehiculul este oprit ori stationeaza, de catre pasagerii acestuia, fara asigurarea ca nu se pune in pericol siguranta deplasarii celorlalti participanti la trafic;
- prejudiciile produse bunurilor apartinand conducatorului vehiculului raspunzator de producerea accidentului, precum si cele produse ca urmare a vatamarii corporale sau decesului acestuia, indiferent cine solicita aceste despagubiri;
- urmatoarele situatii:
- prejudiciile au fost produse bunurilor apartinand persoanelor fizice sau persoanelor juridice, daca au fost provocate de un vehicul asigurat RCA, aflat in proprietatea ori utilizat de aceeasi persoana fizica sau juridica si care este condus de un prepus al aceleiasi persoane juridice ori de o alta persoana pentru care raspunde persoana fizica sau persoana juridica;
- bunul avariat si vehiculul asigurat fac parte din patrimoniul comun al sotilor;
- bunul avariat este utilizat de proprietarul vehiculului asigurat, care a produs dauna;
- prejudiciile cauzate in situatiile in care nu se face dovada valabilitatii la data accidentului a asigurarii RCA sau asiguratorul RCA nu are raspundere, conform prevederilor legale;
- partea din prejudiciu care depaseste limitele de raspundere stabilite prin contractul RCA, produs in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea prejudiciului;
- amenzile de orice fel si cheltuielile penale la care ar fi obligat proprietarul, utilizatorul sau conducatorul vehiculului asigurat, raspunzator de producerea prejudiciului;
- cheltuielile facute in procesul penal de proprietarul, utilizatorul sau conducatorul vehiculului asigurat, raspunzator de producerea prejudiciului, chiar daca in cadrul procesului penal s-a solutionat si latura civila;
- sumele pe care conducatorul vehiculului raspunzator de producerea prejudiciului este obligat sa le plateasca proprietarului sau utilizatorului care i-a incredintat vehiculul asigurat, pentru avarierea ori distrugerea acestui vehicul;
- prejudiciile produse bunurilor transportate, daca intre proprietarul sau utilizatorul vehiculului care a produs accidentul ori conducatorul auto raspunzator si persoanele prejudiciate a existat un raport contractual la data producerii accidentului;
- prejudiciile produse persoanelor sau bunurilor aflate in vehiculul cu care s-a produs accidentul, daca asiguratorul RCA poate dovedi ca persoanele prejudiciate stiau ca vehiculul respectiv era furat;
- prejudiciile produse de dispozitivele sau de instalatiile montate pe vehicule, atunci cand acestea sunt utilizate ca utilaje ori instalatii de lucru, acestea constituind riscuri ale activitatii profesionale;
- prejudiciile produse prin accidente survenite in timpul operatiunilor de incarcare si de descarcare, acestea constituind riscuri ale activitatii profesionale;
- prejudiciile produse ca urmare a transportului de produse periculoase: radioactive, ionizante, inflamabile, explozive, corozive, combustibile, care au determinat sau au agravat producerea prejudiciului;
- prejudiciile cauzate prin utilizarea unui vehicul in timpul unui atac terorist sau razboi, daca evenimentul are directa legatura cu respectivul atac ori razboi.
In situatia in care persoana prejudiciata a contribuit, din culpa, la producerea accidentului sau la marirea prejudiciului, cel chemat sa raspunda va fi tinut raspunzator numai pentru partea din prejudiciu care ii este imputabila; in astfel de situatii intinderea raspunderii fiecarei persoane va fi cea constatata prin orice mijloc de proba.
In situatia in care nu se poate stabili intinderea raspunderii fiecarei persoane, aceasta se va stabili in cote egale, in raport cu numarul partilor implicate in accident, fiecare parte avand dreptul la despagubire in proportia in care nu s-a facut raspunzatoare de producerea accidentului.
Prin incheierea contractului de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule RCA, ASIGURAREA ROMANEASCA - ASIROM Vienna Insurance Group isi asuma urmatoarele obligatii principale si fara a se limita la acestea, atat fata de clientul sau asigurat, cat si fata de autoritatile care reglementeaza piata asigurarilor, astfel:
- sa se preocupe permanent de respectarea conditiilor legale pentru autorizarea sa ca furnizor de astfel de produse de asigurare;
- sa emita asiguratului polita RCA, impreuna cu vigneta si documentul international de asigurare (cartea verde);
- sa confirme valabilitatea politelor RCA si sa comunice copii ale acestor polite la solicitarea instantelor de judecata si a altor autoritati publice, a regiilor autonome, la solicitarea asiguratorilor care s-au subrogat in drepturile persoanei pagubite, precum si la solicitarea altor persoane fizice si juridice;
- sa garanteze, in limitele teritoriale de acoperire a asigurarii obligatorii RCA, pe baza aceleiasi prime de asigurare, acoperirea prejudiciilor in conformitate cu legislatia in vigoare din statul pe teritoriul caruia s-a produs accidentul de vehicul si cu cel mai mare nivel de despagubire dintre cel prevazut in legislatia respectiva si cel prevazut in contractul de asigurare;
- sa stabileasca tarifele de prima pe categorii de riscuri omogene, pe perioade de un an, calculate pe baze actuariale general acceptate si sa le supuna aprobarii la organismul de reglementare a pietei de asigurari;
- sa nu acorde avantaje colaterale asiguratilor la incheierea unei polite de asigurare RCA, cu exceptia asigurarilor facultative care acopera riscuri asociate riscurilor acoperite prin polita RCA;
- sa mentina oferta de pret valabila pentru o perioada de minim 3 zile de la data emiterii ei;
- sa notifice in 30 de zile dar nu mai mult de 3 luni de la data avizarii daunei, fie persoana prejudiciata fie asiguratul sau, cu privire la solutia adoptata in acel dosar de dauna, in caz contrar asiguratorul este obligat la plata despagubirii;
- sa plateasca despagubirea, in maximum 10 zile, de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii raspunderii si cuantificarii daunei, solicitat in scris de catre asigurator, sau de la data la care asiguratorul a primit o hotarare judecatoreasca definitiva cu privire la suma de despagubire pe care este obligat sa o plateasca;
- sa elibereze asiguratului / utilizatorului, in termen de 15 zile de la inregistrarea solicitarii acestuia, un certificat privind daunele inregistrate, pe parcursul ultimilor 5 ani de relatii contractuale, sau absenta acestor daune;
- sa plateasca o penalizare de 0,2%, calculata pentru fiecare zi de intarziere, la intreaga suma de despagubire cuvenita sau la diferenta de suma neachitata, in cazul neonorarii la termen a obligatii de plata a despagubirilor;
- acorda despagubiri pentru prejudiciile produse prin accidente de vehicule, in temeiul raspunderii civila delictuale a proprietarului sau a utilizatorului unui vehicul, pentru prejudiciile produse cu acel vehicul unei terte parti;
- sa deschida dosarul de dauna;
- sa intocmeasca procesul verbal de constatare a pagubelor in 2 exemplare si sa elibereze un exemplar persoanei pagubite;
- sa intocmeasca, la cererea pagubitului, in maxim 3 zile lucratoare de la data solicitarii acestuia, proces-verbal suplimentar de constatare a pagubelor ce nu au putut fi constatate iniţial;
- sa comunice in scris partii prejudiciate cu privire la documentele ce trebuie depuse pentru solutionarea pretentiilor de despagubire;
- sa inregistreze toate documentele depuse la dosarul de dauna;
- sa solutioneze cererea in termenul legal;
Pentru acoperirea prejudiciilor suferite in urma producerii unor accidente de vehicule, persoanele prejudiciate se adreseaza in vederea avizarii daunei:
- asiguratorului cu care proprietarul vehiculului, raspunzator de producerea accidentului, a incheiat asigurarea obligatorie RCA;
- reprezentantului de despagubiri;
- propriului asigurator RCA in cazul aplicarii mecanismului de compensare directa;
- BAAR, in calitatea acestuia de birou gestionar.
La avizarea daunelor in legatura cu producerea unui eveniment asigurat prin contractul RCA, asiguratorul deschide dosarul de dauna procedand la:
- efectuarea constatarii prejudiciilor;
- informarea in scris a partii prejudiciate cu privire la documentele care trebuie depuse pentru solutionarea pretentiilor de despagubire;
- solutionarea cererii in termenul legal.
Asiguratorul inregistreaza toate documentele depuse la dosarul de dauna.
Asiguratorul efectueaza constatarea prejudiciilor in termen de 5 zile lucratoare de la data notificarii primite de la persoana prejudiciata si numai in conditiile in care aceasta permite accesul asiguratorului la bunul avariat in vederea efectuarii constatarii.
Procesul-verbal de constatare se intocmeste de catre specialistul constatare daune si se semneaza de catre acesta si persoana prejudiciata.
In cazul in care despagubirea urmeaza a fi recuperata de catre asigurator in urmatoarele situatii:
- accidentul a fost produs cu intentie, stabilita conform legii;
- accidentul a fost produs in timpul comiterii unor fapte incriminate de dispozitiile legale privind circulatia pe drumurile publice ca infractiuni savarsite cu intentie, chiar daca aceste fapte nu s-au produs pe astfel de drumuri sau in timpul comiterii altor infractiuni savarsite cu intentie;
- accidentul a fost produs in timpul cand autorul infractiunii savarsite cu intentie incearca sa se sustraga de la urmarirea penala;
- persoana raspunzatoare de producerea prejudiciului a condus vehiculul fara consimtamantul contractantului;
- asiguratul a impiedicat asiguratorul sa desfasoare propria investigatie, iar asiguratorul este in masura sa probeze ca acest fapt a condus la plata nejustificata a despagubirii.
procesul-verbal se semneaza de catre persoana prejudiciata, asigurat / conducatorul vehiculului asigurat si specialistul constatare daune.
Specialistul constatare daune inmaneaza cate un exemplar al procesului-verbal de constatare partilor semnatare, la momentul efectuarii constatarii.
Persoana prejudiciata este indreptatita la obtinerea despagubirii chiar si in cazul in care asiguratul sau conducatorul vehiculului asigurat refuza semnarea procesului-verbal de constatare.
Procesul-verbal de constatare cuprinde cel putin urmatoarele informatii:
- numarul dosarului de dauna deschis;
- numele si prenumele in clar ale partilor semnatare;
- data si locul producerii evenimentului;
- data avizarii evenimentului;
- datele de identificare ale bunului avariat;
- elementele constatate ca avariate in acelasi accident;
- solutiile tehnice adoptate initial;
- lista documentelor necesar a fi depuse de catre prejudiciat pentru finalizarea dosarului de dauna si efectuarea platii;
- rubrica mentiuni si observatii;
- datele de contact ale partilor semnatare.
In cazul in care, pentru recuperarea pagubei materiale produse intr-un accident de vehicul, persoana prejudiciata se adreseaza asiguratorului sau RCA ca urmare a mecanismului de compensare directa sau asiguratorului sau de bunuri, sunt opozabile asiguratorului RCA al persoanei vinovate urmatoarele:
- constatarea avariilor;
- solutiile tehnice adoptate;
- modul de stabilire a cuantumului despagubirilor, cuvenite in baza contractului RCA.
In situatia prevazuta la paragraful anterior, asiguratorul persoanei prejudiciate recupereaza despagubirea platita de la asiguratorul RCA al persoanei vinovate, fara ca acesta sa fie indreptatit sa respinga o astfel de cerere.
Eventualele obiectii ale partilor cu privire la prejudiciile constatate adoptate sunt mentionate in procesul-verbal sau intr-o anexa la acesta; lipsa obiectiilor nu poate fi invocata in sensul restrictionarii drepturilor partilor.
Daca ulterior demontarii elementelor avariate sau la introducerea in reparatie a vehiculului se constata si alte pagube produse ca urmare a accidentului, care nu au putut fi constatate initial, sau este necesara modificarea solutiei tehnice adoptate initial, se intocmeste un proces-verbal suplimentar de constatare. In acest caz asiguratorul RCA intocmeste procesul-verbal suplimentar de constatare intr-un termen de 3 zile lucratoare de la solicitare.
Asiguratorii RCA acorda despagubiri si in cazul in care persoana prejudiciata a procedat la repararea vehiculului avariat inainte ca asiguratorii sa efectueze constatarea avariilor, daca imprejurarile, cauzele producerii evenimentului asigurat si cuantumul pagubei rezulta din actele aflate la dosar. In aceasta situatie, constatarea avariilor si intocmirea procesului-verbal se fac prin coroborarea informatiilor:
- consemnate in constatarea amiabila, in actele incheiate de organele de politie, de unitatile de pompieri sau de celelalte autoritati publice competente;
- din documentatia privind costul efectiv al reparatiilor efectuate si depusa la dosarul de dauna;
- din declaratiile scrise ale partilor implicate in accident si ale martorilor cu privire la accidentul produs, precum si din alte dovezi prezentate;
- din propriile constatari ale asiguratorului, rezultate in urma examinarii reparatiilor executate la vehicul;
- din investigatiile privind dinamica accidentului;
- din alte mijloace legale de proba.
Constatarea vatamarii integritatii corporale sau a sanatatii ori a decesului rezultate in urma unui accident de vehicule se realizeaza pe baza documentelor justificative emise de institutiile sanitare cu caracter public de medicina legala.
despagubirile se stabilesc dupa depunerea cererii de despagubire de catre persoana prejudiciata sau asigurat, astfel:
- pe cale amiabila, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare;
- prin mecanisme de solutionare alternativa a litigiului;
- prin hotarare judecatoreasca definitiva, in cazul in care nu s-a realizat intelegerea intre parti.
Cererea de despagubire se solutioneaza dupa depunerea urmatoarelor categorii de documente:
- din care rezulta dreptul de proprietate asupra bunului avariat sau orice probe pe baza carora poate fi dovedit dreptul la despagubire;
- din care rezulta raspunderea civila a proprietarului sau a conducatorului vehiculului asigurat in producerea pagubei;
- din care rezulta intinderea prejudiciului;
- din care rezulta legatura de cauzalitate dintre intinderea prejudiciului si modul de producere al evenimentului.
Stabilirea despagubirilor pe cale amiabila se poate realiza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- sa rezulte raspunderea civila a proprietarului sau a conducatorului vehiculului asigurat in producerea pagubei din:
- cuprinsul formularului de constatare amiabila de accident;
- documentele incheiate de organele de politie, serviciile de urgenta profesioniste sau de celelalte autoritati publice competente sa constate si sa cerceteze accidentele de vehicule;
- instiintarea asiguratilor, respectiv a conducatorilor auto vinovati;
- alte mijloace de proba;
- persoana prejudiciata face dovada prejudiciului suferit;
- exista legatura de cauzalitate intre prejudiciul suferit si fapta care a condus la producerea evenimentului.
In situatia in care se formuleaza pretentii de despagubiri pentru hartii de valoare, acte, manuscrise, bijuterii, pietre pretioase, obiecte de arta, obiecte din platina, aur sau argint, marci postale, timbre si pentru disparitia sau distrugerea banilor, despagubirile se stabilesc prin hotarare judecatoreasca.
In cazul in care accidentul de vehicul face obiectul unui proces penal, despagubirile se stabilesc pe cale amiabila, daca:
- potrivit legii, actiunea penala a fost stinsa sau poate fi stinsa prin impacarea partilor;
- desi hotararea instantei penale a ramas definitiva, stabilirea despagubirilor civile ar urma sa se faca ulterior;
- desi actiunea penala nu poate fi stinsa prin impacarea partilor:
- s-a dat rechizitoriu de trimitere in judecata si persoana prejudiciata isi ia un angajament scris prin care se obliga sa restituie de indata, partial sau total, despagubirea primita, in functie de hotararea instantei penale in ceea ce priveste fapta, faptuitorul si vinovatia; sau
- din actele incheiate de autoritatile publice rezulta atat raspunderea civila a acestora, prejudiciile cauzate, cat si vinovatia conducatorului auto care urmeaza sa fie trimis in judecata dupa finalizarea cercetarilor aflate in curs si persoana prejudiciata isi ia un angajament scris prin care se obliga sa restituie de indata, partial sau total, despagubirea primita, in functie de hotararea instantei penale in ceea ce priveste fapta, faptuitorul si vinovatia.
La stabilirea despagubirii, in cazul avarierii sau al distrugerii bunurilor, se iau ca baza de calcul pretentiile formulate de catre persoanele prejudiciate cu respectarea prevederilor art. 21 alin. (2) din OUG nr. 54 / 2016.
In cazul in care cuantumul despagubirilor in acelasi accident de vehicul depaseste, la data producerii accidentului, limita de despagubire stabilita prin contractul RCA, exclusiv cheltuielile facute in procesul civil, indiferent de numarul persoanelor vatamate sau decedate, dupa caz, si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea pagubei, despagubirile se acorda, in limita acestei sume, fiecarei persoane prejudiciate, proportional cu raportul dintre limita de despagubire prevazuta in contractul RCA si totalul cuantumului despagubirilor.
La stabilirea ofertei de despagubire la vehicule se iau in considerare urmatoarele elemente care pot fi incluse in sistemele de specialitate:
- identificarea vehiculelor si evidentierea complexitatii structurii de echipare, a dotarilor de serie si optionale;
- influenta asupra valorii de vanzare de piata a:
- factorilor specifici de corectie, precum kilometri parcursi, data primei inmatriculari, dotari, numarul proprietarilor, starea anvelopelor si alti factori;
- factorilor specifici de influenta care evidentiaza starea de exploatare si intretinere a vehiculului, precum existenta unor deformatii ale elementelor caroseriei, urme de rugina, scurgeri de ulei, tapiterie patata sau uzata si alti factori;
- unor avarii preexistente asupra valorii vehiculului;
- istoricului de exploatare a vehiculului, precum utilizarea in regim de scoala de soferi, taxi, inchiriere si altele.
La stabilirea ofertei de despagubire sunt luate in considerare modificarile structurii de echipare a vehiculului, survenite intre data comercializarii si cea a producerii accidentului.
Pentru evaluarea costurilor de readucere a vehiculului la starea anterioara producerii evenimentului in vederea inaintarii ofertei de despagubire se au in vedere:
- piese si materiale care pot fi utilizate legal in procesele de reparatie in Romania si statele membre;
- elemente specifice de calcul precum tarife orare, adaosuri, costuri specifice, discounturi determinate prin utilizarea mecanismului de cerere si oferta.
In cazul in care persoana pagubita nu accepta oferta de despagubire si / sau solutia tehnica adoptata, aceasta poate solicita o expertiza realizata de catre expert tehnic autorizat, ales de comun acord de catre parti. Raportul de expertiza poate fi contestat prin metoda solutionarii alternative a litigiilor sau ulterior acesteia prin instanta.
In cazul daunelor la vehicule despagubirea are in vedere acoperirea costurilor privind:
- readucerea la starea anterioara producerii accidentului; sau
- acoperirea diferentei dintre valoarea de piata calculata conform prezentei norme si valoarea epavei, in cazul daunei totale economice.
Valoarea epavei reprezinta valoarea partilor din vehicul ramase neavariate, demontabile si valorificabile, cuprinsa intre 0,1% si cel mult 25% din valoarea de piata a vehiculului la data producerii accidentului. La stabilirea valorii epavei se iau in calcul acele parti componente ale vehiculului care sunt neavariate, demontabile si valorificabile conform Ordonantei Guvernului nr. 82 / 2000 privind autorizarea agentilor economici care presteaza servicii de reparatie, de reglare si / sau desfasoara activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 222 / 2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
In cazul unei daune totale economice, daca persoana prejudiciata face dovada radierii din circulatie a vehiculului avariat si a valorificarii integrale a acestuia catre o societate specializata in dezmembrarea si reciclarea vehiculelor, valoarea epavei este cea mentionata in documentele fiscale justificative eliberate de catre societatea respectiva.
Evaluarea costului privind readucerea la starea anterioara producerii accidentului contine costul reparatiilor partilor componente sau pieselor avariate sau costul de inlocuire a acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, de demontare si montare aferente reparatiilor si inlocuirilor necesare ca urmare a pagubelor produse prin respectivul accident de vehicul.
In cazul in care despagubirea este achitata anticipat efectuarii reparatiilor, persoana prejudiciata este indreptatita sa solicite reanalizarea cuantumului despagubirii si plata eventualelor costuri suplimentare fundamentate, dovedite cu documente justificative.
Costul reparatiilor efectuate la vehicule sunt dovedite prin documente eliberate de unitatile reparatoare auto autorizate conform legii.
Daca pentru anumite parti componente sau piese ale vehiculului lipsesc preturile de referinta practicate pe piata din Romania, valoarea acestora se stabileste pe baza preturilor de piata din alte state membre, dovedite prin orice mijloc de proba.
In cazul daunei totale economice, valoarea de piata stabilita pentru calculul despagubirii reprezinta valoarea de inlocuire a vehiculului avariat cu un vehicul de aceeasi marca, tip, model, caracteristici tehnice, dotari, an de fabricatie, avand un parcurs in kilometri si o stare de intretinere comparabile. Aceasta valoare se stabileste pe baza documentelor din care sa reiasa dovedirea prejudiciului suferit.
La evaluarea vehiculului se au in vedere starea tehnica, de intretinere si eventualele modificari ale structurii de echipare a acestuia survenite intre data comercializarii si data producerii evenimentului, certificate de catre specialistul constatare daune.
In cazul vehiculelor inmatriculate in alte state sau al celor care nu sunt inmatriculate permanent in Romania, valoarea acestora la data producerii accidentului se stabileste pe baza valorilor de piata din statul in care vehiculul este sau a fost ultima data permanent inmatriculat si in baza documentelor prezentate de catre partea prejudiciata in dovedirea prejudiciului suferit.
In cazul vehiculelor avariate nedeplasabile prin forta proprie se acorda despagubiri pe baza documentelor justificative si pentru:
- cheltuielile de transport pana la domiciliul persoanelor care au efectuat voiajul in vehiculul avariat, fara a se putea depasi tariful prevazut pentru transportul cu avionul la clasa economic;
- cheltuielile de transport al marfurilor aflate in vehiculul avariat, inclusiv in remorca / semiremorca tractata de acesta, pana la destinatie, la care se adauga costurile cu transbordarea marfii, daca este cazul.
In cazul persoanei prejudiciate detinatoare a vehiculului inmatriculat in afara Romaniei, cu domiciliul sau sediul in alt stat, cuantumul despagubirii se stabileste astfel:
- daca reparatia s-a efectuat intr-un alt stat si se solicita plata despagubirii in valuta, costul reparatiei este cel prevazut in documentatia de reparatie, avandu-se in vedere avariile constatate de catre asigurator si eventualele avarii suplimentare constatate la efectuarea reparatiei, daca producerea acestora se justifica prin dinamica accidentului;
- in cazul in care reparatia s-a efectuat in Romania si se solicita plata despagubirii in valuta, calcularea in valuta a costurilor reparatiei, stabilite in lei, se face la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru data la care prejudiciatul a efectuat plata facturii de reparatie;
- in cazul in care se solicita plata despagubirii inainte de efectuarea reparatiilor, valoarea acesteia se stabileste pe baza evaluarii asiguratorului, luand in considerare:
- constatarile autoritatilor publice competente;
- cumulul de elemente retinute din descrierea accidentului si rezultate din constatarea amiabila de accident;
- cercetarile asiguratorului privind dinamica accidentului si intinderea prejudiciului;
- daca este cazul, documentele prezentate ulterior cu privire la platile efectuate de catre persoana prejudiciata;
- in cazul in care se solicita plata in lei a despagubirii stabilite in valuta, echivalentul in lei se calculeaza la cursul comunicat de catre Banca Nationala a Romaniei pentru data propunerii inaintate persoanei pagubite si acceptate de catre aceasta;
- calcularea in valuta a limitelor privind cuantumul despagubirilor se face la cursul comunicat de catre Banca Nationala a Romaniei pentru data producerii accidentului.
La stabilirea despagubirilor in cazul vatamarilor corporale sau al decesului unor persoane, pe cale amiabila, se au in vedere urmatoarele:
- in caz de vatamare corporala:
- diferenta dintre veniturile nete ale persoanei prejudiciate ca urmare a vatamarii integritatii corporale ori a sanatatii, probate cu documente fiscale, si indemnizatia primita din fondurile persoanei juridice sau fizice la care salariatul isi desfasoara activitatea si / sau, dupa caz, din fondurile bugetului asigurarilor sociale de stat, pe perioada spitalizarii si a concediului medical;
- venitul mediu lunar net realizat din activitati desfasurate de persoana prejudiciata ca urmare a vatamarii integritatii corporale ori a sanatatii, probat cu documente justificative, in cazul persoanelor care nu au calitatea de salariat;
- salariul de baza minim brut pe economie, in cazul persoanelor prejudiciate ca urmare a vatamarii integritatii corporale ori a sanatatii aflate la data producerii accidentului in ultimul an de studii sau de calificare;
- eventualele cheltuieli prilejuite de accident, precum cheltuielile cu transportul persoanei prejudiciate ca urmare a vatamarii integritatii corporale ori a sanatatii, cu tratamentul, cu spitalizarea, pentru recuperare, pentru proteze, pentru alimentatie suplimentara, conform prescriptiilor medicale, probate cu documente justificative si care nu sunt suportate din fondurile de asigurari sociale prevazute de reglementarile in vigoare;
- cheltuielile cu ingrijitori pe perioada incapacitatii de munca, daca prin certificatul medical se recomanda acest lucru, insa nu mai mult decat salariul de baza minim brut pe economie;
- in caz de deces:
- cheltuieli directe si indirecte prilejuite de inmormantare, probate cu documente justificative;
- veniturile nete nerealizate si alte eventuale cheltuieli rezultate in perioada de la data producerii accidentului si pana la data decesului, daca acestea au fost cauzate de producerea accidentului;
- daunele morale se evalueaza pe baza punctajului comunicat de catre Institutul National de Medicina Legala si publicat de catre A.S.F. pe site-ul propriu, precum si a altor documente justificative ce particularizeaza cazul. Pentru pretentiile legate de traumele psihice, persoana prejudiciata poate prezenta documente pentru dovedirea acestora.
In cazurile in care despagubirile sunt stabilite prin hotarare judecatoreasca, asiguratorul acorda despagubiri in baza hotararii judecatoresti ramase definitiva.
Prestatiile banesti periodice stabilite in conditiile prevazute la paragraful anterior se platesc pana la reducerea sau incetarea starii de nevoie ori a incapacitatii de munca, tinandu-se seama de deciziile de pensionare, de certificatele medicale si de alte dovezi care stabilesc aceste situatii, cu respectarea limitelor de despagubire stabilite prin contractul RCA.
In cazul in care ulterior platii despagubirilor pentru vatamari corporale, stabilite prin hotarare judecatoreasca, intervine decesul victimei ca urmare a aceluiasi accident, despagubirea se recalculeaza.
despagubirile pentru Cladiri, constructii sau alte bunuri sunt stabilite pe baza:
- sistemelor de evaluare specializate;
- documentelor din care sa reiasa dovedirea prejudiciului suferit atunci cand acesta nu poate fi evaluat pe baza unui sistem de evaluare specializat, in limitele de despagubire stabilite.
despagubirile pentru Animale sunt stabilite pe baza valorii de pe piata locala a animalului respectiv, la data producerii evenimentului.
Prejudiciile reprezentand consecinta lipsei de folosinta a vehiculului avariat, inclusiv inlocuirea temporara a acestuia sunt stabilite:
- pe baza documentelor justificative din care rezulta costurile de inlocuirea temporara a vehiculului cu un vehicul de o clasa similara ori inferioara, inchiriat de la societati autorizate cu acest obiect de activitate; sau
- pe baza documentelor justificative din care rezulta costurile privind transportul zilnic suportate de catre persoana prejudiciata, fara ca acestea sa poata depasi costurile prevazute anterior.
Perioada maxima pentru calcularea lipsei de folosinta este:
- perioada de indisponibilitate a utilizarii vehiculului ca urmare a starii tehnice, inclusiv in situatia in care asiguratorul efectueaza cercetari suplimentare;
- perioada cuprinsa intre data constatarii avariilor si data inaintarii ofertei de despagubire, in situatia daunei totale economice.
In cazul reparatiei vehiculului avariat, perioada maxima de indisponibilitate reprezinta timpul normal de reparatie transformat in zile de lucru prin impartirea la 4 a timpului normat de reparatie, la care se adauga orice intarziere nejustificata cauzata de catre asigurator.
Oferta de despagubire este inaintata persoanei prejudiciate de catre asigurator sau BAAR, dupa caz, si cuprinde:
- modul detaliat de calcul al costurilor reparatiei, inclusiv tarifele la care este calculata manopera de reparatie;
- in cazul daunei totale economice:
- modul de calcul al valorii bunului la data evenimentului;
- modul de calcul al valorii epavei;
- sursele de referinta ale costurilor avute in vedere;
- in cazul in care oferta de despagubire este inaintata anterior reparatiei bunului, informatiile cu privire la furnizorii de piese de schimb, materiale si unitatile de reparatie la care persoana prejudiciata poate proceda la reparatie, in baza costurilor cuprinse in oferta de despagubire.
In cazul in care oferta este inaintata in baza unor costuri ale altor piese de schimb decat cele cu care este echipat vehiculul sau bunul la data evenimentului, asiguratorul documenteaza solutia adoptata.
Asiguratorul este responsabil pentru erorile materiale, omisiunile si diferentele de cost rezultate din inaintarea unei oferte de despagubire care exclude costurile de readucere a bunului la starea anterioara producerii evenimentului.
Oferta de despagubire pentru vatamari corporale sau deces este inaintata persoanei prejudiciate de catre asigurator sau BAAR, dupa caz, si cuprinde modul detaliat de calcul si sursele de referinta.
Dupa exprimarea in scris a acceptului cu privire la oferta de despagubire, plata se efectueaza conform indicatiilor persoanei prejudiciate, cu respectarea legislatiei in vigoare.
Cuantumul despagubirii platite poate fi reanalizat la solicitarea persoanei prejudiciate pe baza documentelor justificative depuse ulterior platii.
Asiguratorul raspunde in scris solicitarii in termen de 5 zile lucratoare, cu confirmare de primire, dupa cum urmeaza:
- formuland o noua oferta de despagubire justificata; sau
- notificand motivele pentru care a respins pretentiile formulate.
Eventualele diferente de plata a despagubirii se achita in termen de 10 zile de la data acceptarii ofertei de catre persoana prejudiciata.
Compensarea directa intre asiguratorii RCA
Persoana prejudiciata poate obtine repararea prejudiciului de la propriul asigurator RCA pe baza mecanismului de compensare directa conform reglementarilor legale in vigoare, in acest sens.
In urma compensarii directe, asiguratorul RCA al persoanei prejudiciate recupereaza contravaloarea daunei de la asiguratorul RCA al persoanei vinovate de producerea prejudiciului.
Compensarea directa este aplicabila la indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
- accidentele auto se produc pe teritoriul Romaniei;
- vehiculele implicate in accidentele auto sunt inmatriculate / inregistrate in Romania;
- prejudiciile sunt produse exclusiv vehiculelor;
- ambele vehicule implicate in accidentul auto au asigurare RCA valabila la data evenimentului;
- prejudiciile exclud vatamarile corporale.
Procedura compensarii directe se stabileste prin conventii multilaterale incheiate intre asiguratorii RCA. Conditiile compensarii directe sunt convenite in mod voluntar intre asigurat si asigurator.
Prevederile anterioare nu afecteaza dreptul persoanei prejudiciate in urma unui accident auto produs de un vehicul asigurat RCA de a exercita actiunea directa pentru recuperarea prejudiciului produs impotriva asiguratorului RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului auto.
Call Center Constatare daune
Tel: 021 - 9599 (tarif normal in reteaua Telekom) - de LUNI pana SAMBATA, intre 7:00 – 22:00 si DUMINICA, intre 9:00 – 17:30
021 - 777 - 9599 (tarif normal in reteaua Telekom) apelabil din strainatate - de LUNI pana SAMBATA, intre 7:00 – 22:00 si DUMINICA, intre 9:00 – 17:30
Apelurile primite in afara programului de lucru sunt preluate de catre Pointer System si transmise catre noi in dimineata zilei urmatoare pentru a-i contacta pe clienti in vederea solutionarii cererii.
Asigurarea RCA a remorcilor / semiremorcilor are acoperire doar daca acestea nu sunt atasate unui vehicul tractor.
In cazul in care evenimentul se produce in timp ce remorca sau semiremorca este atasata vehiculului tractor, raspunderea apartine vehiculului tractor.
Asiguratorul vehiculului tractor despagubeste partea prejudiciata si poate exercita dreptul de regres asupra asiguratorului remorcii / semiremorcii, in cazul in care dovedeste ca prejudiciul s-a produs ca urmare a unei defectiuni tehnice a remorcii / semiremorcii, care nu putea fi observata de catre conducatorul auto.
In cazul in care evenimentul se produce in timp ce remorca / semiremorca este atasata vehiculului tractor, despagubirea este suportata, in functie de situatiile mai jos prezentate, de catre:
- asiguratorul vehiculului tractor, in situatia in care vehiculul tractor este identificat si asigurat, indiferent daca remorca / semiremorca este sau nu este identificata ori asigurata;
- BAAR sau biroul national al statului in care vehiculul tractor stationeaza in mod obisnuit, pentru vehicule inmatriculate in alte state, in situatia in care vehiculul tractor este identificat si neasigurat, indiferent daca remorca / semiremorca este sau nu este identificata ori asigurata;
- asiguratorul remorcii / semiremorcii, in situatia in care vehiculul tractor este neidentificat, iar remorca / semiremorca este identificata si asigurata; dupa plata despagubirii, asiguratorul remorcii / semiremorcii are drept de regres impotriva persoanei vinovate de producerea accidentului si, dupa caz, impotriva asiguratorului vehiculului tractor, daca acestia vor fi identificati ulterior;
- BAAR, in situatia in care vehiculul tractor este neidentificat, iar remorca / semiremorca este identificata si neasigurata.
Asiguratorul transmite prin sistemul informatic catre baza de date CEDAM informatii complete referitoare la contractul RCA incheiat pentru vehiculul inmatriculat sau inregistrat dar si pentru cel care urmeaza a fi inmatriculata sau inregistrat in Romania, inclusiv:
- valabilitatea contractului;
- data de incetare a valabilitatii, denuntarii sau rezilierii contractului;
- daunele inregistrate ca urmare a evenimentelor produse pe parcursul derularii contractului;
- informatii referitoare la tipul daunei, inclusiv componenta de vatamare a integritatii corporale sau a sanatatii ori decesul;
- nume, prenume, CNP, serie si numar CI / BI ale conducatorilor auto declarati;
- nume, prenume, CNP, serie si numar CI / BI ale conducatorului auto responsabil de producerea accidentului si atributul suplimentar daca este una dintre persoanele declarate in contractul RCA;
- informatii privind compensarea directa, in situatia in care contractul RCA a fost emis cu agrearea de catre parti a mecanismului de compensare directa si daca dauna inregistrata intra in aceasta categorie;
- informatii privind rascumpararea daunei de catre asigurat.
La inmatricularea / inregistrarea vehiculelor, la efectuarea de modificari in certificatul de inmatriculare / inregistrare sau in cartea de identitate a unui vehicul si la efectuarea verificarilor tehnice periodice este obligatorie prezentarea dovezii existentei contractului RCA.
Pentru evenimentele in care sunt implicate doua vehicule, din care rezulta numai prejudicii materiale, informarea asiguratorului se poate face si in baza unui formular tipizat, eliberat de catre societatile din domeniul asigurarilor, denumit constatare amiabila de accident, in care conducatorii vehiculelor implicate consemneaza informatii privind data si locul producerii accidentului, datele de identificare ale conducatorilor auto implicati, ale proprietarilor vehiculelor implicate, datele vehiculelor implicate si ale propriilor societati de asigurare RCA, precum si informatii privind circumstantele producerii accidentului.